Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Viisastuta ystäviäsi älykkäällä joululahjalla

Joulu on sydämen JA aivojen juhla. Kun annat lahjaksi Tieteen Kuvalehden tilauksen, ystäväsi saa paljon tietoa ja elämyksiä vielä pitkään ensi vuonnakin.

Kulunut vuosikymmen on ollut todellista tieteen juhlaa.

Einsteinin suhteellisuusteoria todistettiin gravitaatioaalloilla, tekoälyn alalla saavutettiin monta edistysaskelta, tutkijat ottivat kuvat mustasta aukosta ja CRISPR-geenisakset antoivat mahdollisuuden muokata dna:ta

Mikään ei viittaa siihen, että alkava vuosikymmen ei jatkaisi samalla uralla – päinvastoin.

Nyt voit antaa ystäville ja sukulaisillesi lahjaksi tietoa tulevista läpimurroista. Eikä luvassa ole mitään pikkujuttuja:

Geenit lyövät syövän

Monet testipotilaat ovat jo parantuneet, kun he ovat saaneet uudenlaista immuunihoitoa, jossa immuunijärjestelmän tappajasoluille annetaan syöpää etsiviä geenejä. Niiden avulla solut eliminoivat aiemmin näkymättömiä syöpäkasvaimia. Menetelmän läpimurron odotetaan tapahtuvan 2020-luvulla.

Teleskooppi etsii elämää avaruudesta

James Webb -avaruusteleskooppi lähtee vuonna 2021 etsimään Maata muistuttavia kiviplaneettoja, jotka sijaitsevat tähtensä elinkelpoisella vyöhykkeellä. Jos teleskooppi havaitsee esimerkiksi happea tai metaania planeetan kaasukehässä, se voi olla merkki siitä, että planeetalla on yhteyttäviä kasveja tai märehtiviä eläimiä – siis elämää.

Nasa

Muuntogeeniset hyttyset lyövät malarian

Joka vuosi yli miljoona ihmistä kuolee malariaan. Nyt tutkijat ovat luoneet muuntogeenisiä hyttysiä, jotka ovat vastustuskykyisiä malarialoisiolle. Siten ihmiset eivät enää saa malariatartuntaa hyttysiltä. Muuntogeeninen hyttynen voi levittää vastustuskykyään tavallisiin hyttysiin ja teoriassa siis voittaa malarian vuosien kuluessa.

Fyysikot paljastavat kaiken teorian

Kaiken teoria selittää koko universumin. Mutta. Teoria pitää paikkansa vain, jos tutkijat pystyvät todistamaan pimeän aineen olemassaolon – ja siihen puolestaan tarvitaan jättimäistä maanalaista hiukkaskiihdytintä, jonka pituus on 100 kilometriä. Juuri sellainen on Cernin fyysikkojen suunnitelmissa...

CERN

Kemiallinen paristo pelastaa ilmaston

2020-luvulla sähköä tuotetaan auringon ja tuulen avulla edullisemmin kuin hiilillä. Ongelmana on enää vain vihreän energian varastointi. Siksi tutkijat kehittävät niin kutsuttua virtausparistoa, jossa energiaa varastoidaan kemiallisesti nesteeseen. Maailman suurin virtausparisto otetaan käyttöön Kiinassa vuonna 2020. Siitä saadaan energiaa 160 taloudelle vuodeksi.

Lahjatilaus sisältää kaiken tämän:

• 5, 8 tai 11 numeroa Tieteen Kuvalehteä
  • Täysi käyttöoikeus laajaan digiarkistoon
  • Sovellus, jossa on mahdollisuus kuunnella juttuja luettuna
  • Päivittäisiä uutisia digipalvelussa

... Ja muista, että joulu jatkuu pitkään!

Parhain jouluterveisin