Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Tutkijat ratkaisivat kolme ihmisen suurta arvoitusta 🎧

LÀhdimme liikkeelle Afrikasta ja valloitimme maailman. Piste. TÀltÀ kuulosti ihmislajin historia vielÀ muutama vuosi sitten. Nyt uudet fossiililöydöt ja geenitekniikat ovat saaneet epÀilemÀÀn kÀsitystÀ: nyt pohditaan jÀlleen, mistÀ tulimme ja kuka oli meitÀ ennen. Kuuntele, kun valotamme menneisyyden yllÀttÀviÀ kÀÀnteitÀ.

Kennis & Kennis, ENTRESSANGLE/E. DAYNES/SPL, Ritzau Scanpix
  • KenestĂ€ polveudumme?
  • Miten valloitimme maailman?
  • Miksi olemme ainoina jĂ€ljellĂ€?

Ilmaan on heitetty isoja kysymyksiÀ.

Ei olekaan enÀÀ varmaa, ettÀ esivanhempamme vaelsivat Afrikasta, sillÀ ehkÀ meidÀn pitÀÀkin tÀhytÀ kohti itÀÀ, ja unohduksen alhosta on noussut esiin uusi ehdokas nykyihmisen suoraksi edeltÀjÀksi.

Ihmisen sukupuuta on piirretty viime vuosina uusiksi dna:n ja proteiinien avulla, ja olemme saaneet uusia nÀkökulmia ihmisen tÀrkeimpiin evolutionaarisiin etuihin, joita voivatkin olla ystÀvÀllisyys, luovuus ja kÀrsivÀllisyys.

Kuuntele, kun katsomme menneisyyteen ja kirjoitamme esihistorian uusiksi.