Tutkijat: Näin monta tuntia sinun pitää nukkua 🎧

Olet ehkä kuullut, että vietät kolmasosan elämästäsi nukkuen. Se vastaa kahdeksan tunnin yöunia joka yö, mutta onko se itse asiassa liikaa – vai liian vähän?

Olet ehkä kuullut, että vietät kolmasosan elämästäsi nukkuen. Se vastaa kahdeksan tunnin yöunia joka yö, mutta onko se itse asiassa liikaa – vai liian vähän?

  • Unen tarve vähenee iän myötä
  • Säännöllinen nukkumaanmenoaika on tärkeä
  • Jos uni ei tule, nouse ylös
  • Aivot lepäävät nukkumisen aikana
  • Torkutus antaa päivälle hyvän startin

Olet varmasti kuullut nämä väitteet unesta, mutta ovatko ne totta? Tieteen Kuvalehti sukeltaa unien maailman ja kertoo tieteen tuomiot yleisistä uneen ja nukkumiseen liittyvistä uskomuksista.

Pitkällä aikavälillä koko elimistön toiminta häiriintyy, kun nukutaan jatkuvasti suositeltua vähemmän. Syynä on se, että aivot suorittavat eri univaiheiden aikana eri tehtäviä, kuten tekevät suursiivouksen, tallentavat muistoja ja kokemuksia, näkevät unta ja poistavat jätteitä, jotta herätään levänneenä ja voidaan toimia koko päivä normaalisti.

Univaje huonontaa henkistä suorituskykyä monin tavoin. Tiedonkäsittely kangertelee, keskittyminen ja oppiminen vaikeutuvat, ajatukset liikkuvat tahmeasti ja puhekin voi takuta pahasti.

Lisäksi sairastumisriski suurenee merkittävästi. Liian vähän nukkuminen on muun muassa diabeteksen, verenpainetaudin ja masennuksen riskitekijä, ja se myös altistaa lihomiselle.

Kuuntele juttu, niin saat kuulla, miten monta tuntia sinun pitää nukkua ja miten voit itse parantaa unesi laatua.

Oletko jo tilaaja? Voit lukea jutun tästä.