Haluatko tietää lisää aiheista, joista luit Tieteen Kuvalehdestä?

Olemme koonneet tähän tärkeimmät lähteet, joten pääset tutkimaan itse lisää.

Kaikki linkit ovat toimineet silloin, kun jutut on kirjoitettu, mutta sivuja on sen jälkeen voitu päivittää, niiden osoite on voinut muuttua, tai ne on voitu sulkea kokonaan.

Siksi emme voi taata, että kaikki linkit johtavat juuri oikeaan paikkaan.

#12 - 2019

• Harppaus kohti loputonta energianlähdettä

ITERin verkkosivuilla voit tutustua perin pohjin ensimmäiseen fuusioreaktoriin, jonka luvataan tuottavan enemmän energiaa kuin se kuluttaa.

• Vastamyrkky torjuu alzheimerin tautia

Haluatko saada tarkemman kuvan aivoja myrkyttävästä bakteerista ja muistisairauden puhkeamisesta? Tutustu tutkimukseen, joka liitti ientulehduksen Alzheimerin tautiin.

• Maailmankaikkeus on räjähtänyt 100 vuodessa

Englantilaisyliopiston tutkijat selittävät artikkelissa, kuinka he päätyivät arvioimaan näkymättömän kaikkeuden ainakin 251 kertaa näkyvän kokoiseksi.

#11 - 2019

• Ultratarkka atomikello mittaa Maan painon

Uudet ytterbiumkellot mahdollistavat tarkkuudellaan pienten painovoimakentän muutosten ja samalla Maan muodon määrittämisen.

• Leijona kuningas kuolee nuorena ja villinä

Tiedelehti Sciencen raportti on synkkää luettavaa: suurpetojen väheneminen kaikkialla uhkaa ekosysteemejä.

• Kannabis hoitaa aivotärähdyksen

Aivotärähdyksen hoitoon tarkoitettu tabletti perustuu kahteen vaikuttavaan aineeseen.

#10 - 2019

• Aurinkokunta paljastaa mittansa

Tutustu Aurinkokunnan ulko-osien planeettajahtiin. Tähtitieteilijä Scott Sheppard katsoo aina vain kauemmaksi. Hän etsii Aurinkokunnan laidalta kiertolaisia – myös teoreettista 9. planeettaa.

• Kantasolut pelastavat aivot MS-taudilta

Tutustu mullistavan avun takana olevaan tutkimukseen. Tutkimusraportti antaa tietoa potilaan selkäytimestä otettaviin kantasoluihin perustuvasta MS-taudin hoidosta.

• 4 896 km putkea tuo energiaa Eurooppaan

Seuraa maailman pisimmän vedenalaisen kaasuputken valmistumista. Nord Stream 2 -putken tarkka reitti oli artikkelin kirjoittamishetkellä vielä epäselvä.
    Lue uusimmat päivitykset täältä.

#9 - 2019

• Kasvot ovat vahvin aseesi

Sukella tutkijoiden uuteen teoriaan kasvojen tehtävistä. Lue lisää kokeista, joiden perusteella kasvon­ilmeiden pohjimmainen tavoite näyttää olevan muiden manipuloiminen.

• Rapakon taakse 6 000 km/h

Tutustu uuden ionikäyttöisen koneen ensilentoon. Marraskuussa 2018 Massachusettsin teknisen korkeakoulun tutkijat julkistivat ionituulella tekemiensä kokeiden tulokset.

• Sähkömagnetismi lievittää masennusta

Tutustu sähkömagnetismin vaikutukseen elimistön soluihin. Tutkimusraportti antaa tietoa tavasta, jolla kehon kudokset reagoivat sähkömagnetismiin, ja tämän käytöstä masennuksen hoitoon.

• Teleskoopit tähyilevät välähdyksiä kaukaisuudesta

Perehdy nopeiden radiopurkausten ihmeellisyyksiin CHIME-teleskooppi havaitsi 13 uutta purkausta jo ollessaan koekäytössä. Havainnot on kuvattu Nature-lehdessä. Löydät lähteen täältä: Observations of fast radio bursts at frequencies down to 400 megahertz

• Fyysikot etsivät yhä ei mitään

Tutustu cernin fyysikoiden tiederaporttiin Higgsin bosonin havaitsemisesta. Läpimurron takana oli satoja tutkijoita. Sen ansiosta hiukkasfysiikan suureen palapeliin, standardimalliin, löytyi viimeinenkin osa.

#8 - 2019

• Solut koulutetaan sotaan syöpää vastaan

Lue lisää kokeesta, jolla immuunisoluhoitoa testattiin. Verkkosivuillamme voit lukea lisää Walter Fischerin tutkimuksesta ja nähdä potilaiden aivokuvauksia ja kudosnäytteitä.

• Lintujen kaukainen serkku

Lue lisää hiljan löydetystä kilvettömästä E. sinensis -kilpikonnasta. Kilpikonnien puuttuvaksi renkaaksi nimitetustä fossiilista kerrotaan Nature-lehden numerossa 560.

• Tunnistamaton vieras kävi kääntymässä

Tutustu Harvard-tutkijoiden uskaliaan väitteen perusteisiin. The Astrophysical Journal Letters -julkaisun artikkelissa Bialy ja Loeb esittävät, kuinka valopurje selittää ‘Oumuamuan nopeuden.

• Hiukkaskiihdyttimestä tulee taskumalli

Tutustu kiihdyttimen erikoiseen rakenteeseen. American Physical Societyn elokuussa 2018 julkaisema artikkeli perehdyttää positronikiihdyttimen suunnitteluun ja koekäyttöön.

• Lisää jalkatilaa avaruusmatkalla

Lue lisää Nasan Mars-lennoilla käytettävästä lämpökilvestä. Nasan tutkijat kehittelevät uuden sukupolven lämpösuojia, jotka varmistavat, että Marslennon miehistö pääsee hengissä perille:

#7 - 2019

• Totutut teoriat uusiksi yhteistyö loi elämän

Kurkista monisoluisten eliöiden sukupuuhun. Verkkosivuillamme on tutkimusraportti siitä, mitä hyötujä ja haasteita monisoluisuus on tuonut eliöille.

• Raketit jonossa

Tutustu maailman suurimman avaruuskeskuksen rakennushaasteisiin. Merrittin saareksi kutsutun niemen hiekkaiseen pohjoisosaan perustettu Kennedyn avaruuskeskus on kehittynyt vaatimattomista lähtökohdista.

• Uutta apua halvauksiin

Tutustu slkäydinvammojen nykyaikasieen hoitoon. NCBI-tutkimustietokannan artikkelissa käsitellään kudosten hajoamista jarruttavia ja hermoyhteyksiä uudistavia menetelmiä.

• Astronomit yrittävät löytää kaiken näkyvän aineen

Tutustu tarkemin universumin näkyvän aineen etsintään. Lue Nature-tiedelehdestä, miten tutkijat ovat päässeet universumista kadoksissa olleen näkyvän aineen 40 prosentin osuuden jäljille.

#6 - 2019

• Sateet suosivat dinosauruksia

Tutustu varhaisten dinosaurusten värikkääseen menneisyyteen. Miltä niiden esivanhemmat näyttivät? Kuinka ne kehittyivät? Ja miksi ne menestyivät? Dinosaurusten kirjavaa historiaa avataan täällä:

• Parantavatko rohdokset?

Tutki luonnonlääkintää tieteellisen tutkimuksen kohteena. Saat lisää tietoa tulosten luotettavuuteen vaikuttavista ongelmallisista tutkimusasetelmista ja koejärjestelyistä osoitteesta:

• Ihminen on nukkunut tiensä huipulle

Lue Matthew Walkerin artikkeli siitä, miten unet tukevat luovuutta ja sosiaalisia kykyjä. Yhdysvaltalainen unitutkija käsittelee useita kokeita, jotka tukevat hänen teoriaansa unennäön merkityksestä ihmisen lajinkehitykselle:

• Vety on supermetalli

Lue lisää kiistanalaisesta tutkimuksesta. Isaac Silveran ja hänen tutkimusryhmänsä koe, jossa heidän mukaansa syntyi kiinteää metallista vetyä, on saanut kovaa arvostelua.

#5 - 2019

• Elämää etäisillä asteroideilla

Tutustu avaruusjärjestöjen tutkimushankkeisiin. Asteroidit ovat vetäneet tutkijoiden huomion puoleensa. Saat ajantasaista tietoa tutkimusohjelmien edistymisestä verkkosivuilta:

• Voiko hypnoosilla korvata lääkkeen?

Tutki hypnoosia tieteellisen tutkimuksen kohteena. Saat lisää tietoa tulosten luotettavuuteen vaikuttavista ongelmallisista tutkimus-asetelmista ja koejärjestelyistä osoitteesta:

• Kukat ja mehiläiset – vai robotit?

Lue lisää BrambleBee-robotin toiminnasta ja kehittämisestä. Yhdysvalloissa Länsi-Virginian yliopiston
    tutkijat julkaisivat artikkelin, jossa BrambleBeen toimintaa kuvataan yksityiskohtaisesti.

• Vaahto ja 3D-tulostus vahvistavat siltoja

Tutustu uusimpiin keinoihin paljastaa siltojen piiloviat. Millä tavalla silloista etsitään vaaratekijöitä? Mitä menetelmiä on kehitteillä? Vastauksia antaa NASEM (USA:n kansalliset akatemiat).

• Valokoe paljasti kasvien hermoston

Perehdy artikkeliin liittyvään tutkimusraporttiin. Ja lue, miten tutkijat sattumalta havaitsivat glutamaatin olevan kytkin, joka käynnistää kasvien puolustusjärjestelmän.

#4 - 2019

#3 – 2019

• Voiton tie kulkee ilmojen halki

Tutki lepakoiden kolmi ulotteista aivokarttaa. Tutustu tutkimukseen joka tähttää ihmisen tilantajun parempaan ymmärtämiseen lepakoiden suunnistuskeinojen pohjalt.

• Uudessa rakettimoottorissa palavat sen sisuskalut

Tutki kehitystyön kaikkia eri yksityiskohtia. Tieteellisestä artikkelista saat tarkkaa tietoa tutkimustuloksista. Siinä on myös kuvia kokeista.

• Voiko pistely lievittää kipua?

Tutki akupunktuuria tieteellisen tutkimuksen kohteena. Saat lisää tietoa tulosten luotettavuuteen vaikuttavista ongelmallisista tutkimus-
    asetelmista ja koejärjestelyistä osoitteesta:

• Koralliriuttojen kuningas osaa huijata kuolemaa

Haluatko tietää enemmän siitä, mitä metrien pituiset porausnäytteet kertovat riutan
    dramaattisesta historiasta?
    Tutki uuden tutkimuksen alkuperäistä raporttia

• Geenimuuntelu on pelastus

EU:ssa elintarvikkeessa on oltava maininta, jos yksikin sen ainesosa on muuntogeeninen. Kartalla näet maakohtaiset määräykset.

• Ajaako aika fysiikan lakien ohi?

Nykyhetken synnystä. Yhdysvaltalaisfyysikon teoria selittäänykyisyyden synnyn avaruuden laajenemisella.

#2 – 2019

• Amerikka varautuu tsunamiin

Katso itse, mitä mittaukset kertovat hiipivistä järistyksistä. Pacific Northwest Seismic Network seuraa Cascadian siirroksen seismistä aktiivisuutta USA:n luoteisosissa.

• Maailmankaikkeuden resepti

Lähde tutkimusmatkalle alkuaineiden maailmaan. Vuorovaikutteisessa ohjelmassa näet, mitä ominaisuuksia alkuaineilla on, ja voit kokeilla, mitä syntyy, kun alkuaineita yhdistellään.

• Tehtävä jää­jättiläisillä

Tutki Nasan raporttia mahdollisista jääjättiläisten kartoitushankkeista Nasan 500-sivuisesta selonteosta saat lisää tietoa kaavailluista reiteistä, avaruusaluksista ja tieteellisistä tavoitteista.

#1 – 2019

• Aivot ahnehtivat rasvaa

Elimistösi on sopeutunut kivikautiseen ravintoon, joten jos syöt kuin esivanhempasi, pysyt terveenä. Paljon puhutusta dieetistä on liikkeellä väärää tietoa ja harhaluuloja.

• Hävinnyt merihirviö näyttäytyy taas

Tutki valasliskolöytöä käsittelevää tieteellistä artikkelia. Saat tietää, miten paleontologit päätyivät arvioonsa valasliskon koosta analysoimalla yli 170 vuotta sitten löydettyjä luita.

• Aurinkokunnan rajaseutu

Seuraa New Horizonsin matkaa Nasan verkkosivuilla. Nasan sivuston New Horizons -osastossa voit seurata aluksen matkaa ja nähdä tietoja Ultima Thulesta ja muista 25 tutkittavasta kohteesta.