Voittaisiko tavis Ranskan ympäriajon sähköpyörällä?

Voisiko tavallinen kuntopyöräilijä voittaa Ranskan ympäriajon, jos hänellä olisi sähköpyörä? Vai tarvittaisiinko sen lisäksi vielä huippukunto?

Voisiko tavallinen kuntopyöräilijä voittaa Ranskan ympäriajon, jos hänellä olisi sähköpyörä? Vai tarvittaisiinko sen lisäksi vielä huippukunto?

Shutterstock

Jos allasi olisi tavallinen sähköavusteinen polkupyörä, jäisit kyllä kauaksi palkintosijoilta. Tavallisen sähköpyörän moottori sammuu, kun vauhtia on 25 kilometriä tunnissa.

Tour de Francessa vauhti on paikoin paljon rivampi. Vuoden 2021 voittajan Tadej Pogačarin keskinopeus oli 41,2 kilometriä tunnissa.

On kuitenkin myös niin sanottuja supersähköpyöriä, joiden sähkömoottori sammuu vasta, kun nopeutta on 45 kilometriä tunnissa.

Ranskan ympäriajossa on tosin kohtia, joissa vauhtia on enemmän kuin 45 kilometriä tunnissa ja joissa jäisit jälkeen sähköpyörälläkin. Esimerkiksi etappien alussa, kun kilpailijat yrittävät päästä eroon muista, ja loppukirissä kilpailijoilla on vauhtia lähes 70 kilometriä tunnissa.

18 minuuttia ja 30 sekuntia. Niin kauan kestäisi Alpe d'Huezin nousu supersähköpyörällä. Marco Pantanilta meni siihen 36 minuuttia ja 40 sekuntia.

Supersähköpyörällä saisit kuitenkin niin pitkän etumatkan etenkin vuoristo-osuuksilla, että voisit hyvin saada keltaisen voittajapaidan päällesi Pariisissa.

250 watin lisäteholla voittoon

Mitalisija voisi olla mahdollinen myös tavallisella sähköpyörällä, jos 25 kilometrin tuntinopeusrajoitus poistettaisiin.

Nopeudesta riippumatta sähkömoottori antaisi sinulle vähintään 250 watin lisätehon. Kovakuntoisimmat kilpapyöräilijät saavuttavat 340 watin tehon. Hyväkuntoinen tavis voisi päästä puoleen siitä. Sähkömoottorin avustamana voisit siis saada yli 400 watin tehon.

Ongelmaksi tosin muodostuisi sähköpyörän akkujen kesto ja surkean suuri ilmanvastus. Takapuolikin olisi lujilla hierryttyään satulaa vasten viisi tuntia päivässä kolme viikon ajan.