Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Tutkijoiden hartaimmat toiveet 2020-luvulle

Hiilidioksidista ja aurinkosähköstä tehty bensiini, malarian hävittäminen ja vahvistus kaiken teorialle... Lue, mitä tutkijat toivovat ensi vuosikymmeneltä.

CERN

Fyysikoiden lahjalista

James Webb alkaa etsiä Maalle kaveria

Nasan TESS-avaruusteleskooppi on vuodesta 2018 lähtien etsinyt elämälle suotuisalla etäisyydellä tähdestään kiertäviä kiviplaneettoja.

Vuonna 2021 se saa kollegakseen James Webbin, joka alkaa etsiä elämän merkkejä lupaavimmilta kandidaateilta. Uusi avaruusteleskooppi tarkkailee planeettojen kaasukehän spektriä.

Kun planeetan lämpösäteily tai sen pinnalta heijastunut tähden valo läpäisee kaasukehän, osa aallonpituuksista katoaa, kun kaasukehän molekyylit imevät ne.

Näin Maahan tulevasta valosta voidaan päätellä kaasukehän koostumus. Jos kaasukehässä on esimerkiksi paljon happea, se voi olla merkki yhteyttävistä kasveista.

Metaani taas voi viitata bakteereihin tai märehtiviin eläimiin.

Jordlignende planet

Avaruusteleskooppi James Webb etsii Maan kaltaisia eksoplaneettoja.

Pimeän energian arvoitus ratkeaa

Vuonna 1998 tutkijat hämmästelivät kaukaisia supernovia, jotka olivat kovin himmeitä.

Kävi ilmi, että ne olivat luultua kauempana, koska avaruus oli viiden miljardin viime vuoden aikana kiihdyttänyt laajenemistaan.

Universet udvider sig
© Roen Kelly/Discover Magazine

Kiihtyvä avaruus

• ALKURÄJÄHDYS

Avaruus laajeni rajusti 13,7 miljardia vuotta sitten.

• INFLAATIO

Kaikki energia ja aine paiskautuivat eroon toisistaan, kun avaruus laajeni valoa nopeammin.

• KIIHTYVÄ LAAJENTUMINEN

Viisi miljardia vuotta sitten laajeneminen alkoi kiihtyä.

• Olet tässä.

Selitykseksi esitettiin teoria niin sanotusta pimeästä energiasta, joka työntää tähtiä eroon toisistaan.

Avaruusteleskooppi WFIRST lähtee etsimään pimeää energiaa. Sen näkökenttä on sata kertaa niin laaja kuin Hubble-teleskoopin.

Siksi sillä on parempi näkymä sen ajan supernoviin, jolloin laajeneminen alkoi kiihtyä.

WFIRST rumteleskopet

WFIRST havainnoi kaukaisia supernovia 2,4-metrisellä peilillä.

Jättiläiskiihdytin voi vahvistaa huiman teorian

Galaksit kieppuvat niin kovaa vauhtia, että uloimmat tähdet paiskautuisivat avaruuteen, ellei jokin massa pitäisi niitä radoillaan. Tätä näkymätöntä massaa kutsutaan pimeäksi aineeksi.

Sen koostumuksesta ei ole tietoa, mutta paras veikkaus ovat niin sanotut kaksoshiukkaset, joiden tuottamiseen fyysikot haluaisivat uuden FCC-hiukkaskiihdyttimen (Future Circular Collider).

Cerniin Geneven liepeille kaavaillun jättikiihdyttimen on määrä olla 100 kilometriä pitkä.

Siinä törmäytettäisiin protoneja energiamäärällä, joka on seitsemän kertaa niin suuri kuin nyt suurimmassa kiihdyttimessä LHC:ssä (Large Hadron Collider).

FCC:n toivotaan löytävän kaksoshiukkasia tai todistavan, että niitä ei ole olemassa.

Niiden olemassaolo vahvistaisi niin sanotun supersäieteorian, joka yhdistää kaksi fysiikan ja tähtitieteen perusteoriaa: standardimallin, joka kuvaa atomin osien vuorovaikutuksen, ja suhteellisuusteorian, joka selittää painovoiman, ajan ja avaruuden.

FCC:ssä tuotetaan protonien yhteentörmäyksiä, joissa vapautuu ennätykselliset 100 biljoonaa elektronivolttia.

Protonitörmäyksissä toivotaan syntyvän kaksoshiukkasia, joista pimeän aineen uskotaan koostuvan.

Kaksoshiukkasten löytyminen tukisi supersäieteoriaa, joka yhdistää suhteellisuusteorian ja standardimallin.

Cern & Claus Lunau

Nykyinen kiihdytin LHC antaa hiukkasille vauhtia, ennen kuin ne ohjataan uuteen FCC-kiihdyttimeen.

Cern & Claus Lunau

Kiihdytinrenkaan on tarkoitus olla 100 kilometriä pitkä. Se kulkee osin Ranskan, osin Sveitsin puolella.

Cern & Claus Lunau

Neljä ilmaisinta eri puolilla FCC:tä rekisteröi hiukkasten törmäyksissä vapautuvan energian.

Lääkärien lahjalista

Geenitekniikka hävittää malarian.

Joka vuosi maailmassa yli miljoona ihmistä kuolee malariaan. Geenitekniikalla on kuitenkin mahdollista muokata malariahyttysiä niin, että niistä tulee immuuneja malarialoisiolle eivätkä ne pysty levittämään tautia ihmisiin.

Ominaisuus on vallitseva, eli jos muuntogeeninen hyttynen pariutuu luonnossa normaaliperimäisten hyttysten kanssa, niiden jälkeläiset ovat immuuneja malarialoisiolle.

Periaatteessa muuntogeeniset hyttyset levittäisivät immuniteetin muutamassa vuosikymmenessä kaikkiin hyttysiin ja malaria katoaisi.

Menetelmää on kuitenkin testattu vain laboratoriossa, eikä ole pois suljettua, että jokin voi mennä vikaan.

Riskinä on muun muassa, että muunneltu geeni tuottaa ennalta aavistamattomia ominaisuuksia. Niiden peruuttaminen olisi vaikeaa, jos geeni on päästetty luontoon.

Menetelmää täytyy siksi vielä tutkia perusteellisesti.

Hohtavat hyttyset ovat saaneet geenin, joka tekee immuuniksi malarialoisiolle.