Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Tulevaisuus: Tulevaisuus on suprajohtava

Seuraava sähkömagnetismin mullistus on jo tekeillä. Pian sähköautoja voidaan ladata tiellä ajon aikana, ja kotona sähkö kulkee langattomasti lamppuun. Suprajohtavaa magneettia tarvitaan myös fuusiovoimaloissa.

Hyperloop TT

Auringon ytimen lämpötila on 15 miljoonaa astetta.

Yhtä kuuma oli kesäkuussa 2018 Tokamak Energy -yhtiön palloreaktorissa. Brittiyhtiön reaktori jäljittelee tähdissä tapahtuvaa fuusioreaktiota, jossa vetyatomit yhtyvät heliumiksi.

Tutkijat eivät silti aio tyytyä tasapeliin Auringon kanssa, vaan tavoitteena on päästä 100 miljoonaan asteeseen vielä tämän vuoden kuluessa.

Jotta näin korkeisiin lämpötiloihin päästään, tarvitaan suprajohde eli aine, jossa sähkö kulkee ilman vastusta.

Suprajohtavuus taas vaatii hyvin alhaisen lämpötilan.

Siksi suprajohteita on toistaiseksi käytetty harvoissa käytännön sovelluksissa, lähinnä magneettikuvauslaitteissa.

Nyt mahdollisuudet ovat kasvamassa, kun on tullut uusia materiaaleja, jotka voidaan jäähdyttää edullisesti nestemäisellä typellä.

Hyperloop leijuu ilman vastusta

Fuusioreaktori on vasta varhaisessa testivaiheessa, ja se pääsee tositoimiin todennäköisesti vasta ensi vuosikymmenellä.

Sen sijaan moni muu sähkömagnetismin sovellus on täyttä totta jo nyt.

Maailman nopein juna kulkee Shanghain keskustan ja lentokentän väliä 430 kilometrin tuntinopeudella.

Video: Magneettijuna kiihdyttää 431 km/h:n vauhtiin

Huima vauhti on mahdollista siksi, että juna leijuu magneettikentän päällä, jolloin kiskon ja junan välille ei synny kitkaa.

Myös junan sähkömoottoria pyörittää vaihteleva magneettikenttä.

Magneettilevitaatiojunia on myös Japanissa ja Etelä-Koreassa. Niitäkin monin kerroin nopeamman Hyperloopin testirataa on kaavailtu myös Suomeen.

Hyperloop on juna, joka kulkisi tyhjiöputkessa, jolloin ilman vastus ei hidastaisi sen kulkua. Huippunopeus olisi periaatteessa jopa 1 200 kilometriä tunnissa.

Matka Helsingistä Tukholmaan taittuisi 28 minuutissa. Monessa tapauksessa Hyperloop olisi nopeampi matkustusmuoto kuin lentokone, koska se voisi kulkea keskustasta keskustaan.

Suunnitelma Hyperloopin testiradan rakentamisesta Saloon on pantu jäihin, mutta sitä testataan Nevadassa Yhdysvalloissa. Intiassa on jo julistettu tarjouskilpailu Hyperloop-yhteydestä Punen ja Mumbain kaupunkien välille.

Koti ilman sähköjohtosotkua

Uusi sähkömagneettinen tekniikka auttaa myös pitämään kodin siistinä, kun kodinkoneiden sähköjohdoista päästään eroon. Langattomia latureita on jo nyt muun muassa sähköhammasharjoille ja sähköautoille.

Serbialainen fyysikko Nikola Tesla visioi jo 1900-luvun alussa langattomasta sähkönsiirrosta koteihin ja tehtaisiin.

Tesla pystytti vuonna 1902 New Yorkin lähistölle tornin, johon oli tarkoitus rakentaa mikroaaltolähetin siirtämään sähköä läheisiin asuntoihin.

Asunnoissa olisi ollut vastaanottimet, jotka olisivat muuttaneet mikroaaltojen energian sähkövirraksi.

Teslan torni valmistui vuonna 1904, ja sillä oli korkeutta 57 metriä. Shorehamiin New Yorkin lähelle rakennettua tornia ei kuitenkaan koskaan otettu käyttöön, ja se purettiin jo vuonna 1916.

© Wikimedia

Tarinan mukaan Teslan rahoittajat vetäytyivät hankkeesta, koska oli epävarmaa, miten olisi voitu varmistaa, että mikroaaltojen vastaanottajat myös maksavat sähköstään.

Langattomassa sähkönsiirrossa osa energiasta jää matkan varrelle, joten se tuskin koskaan korvaa suurjännitekaapeleita, kun sähköä pitää siirtää pitkiä matkoja.

Kotioloissa se sen sijaan voi tehdä piuhoista ja kaapeleista tarpeettomia.

Langaton sähkönsiirto tapahtuu niin, että lähetin muuttaa vaihtovirran vaihtelevaksi magneettikentäksi.

Maailman tehokkain magneettikuvauslaite luo 10,5 teslan vahvuisen magneettikentän.

Magneettikentässä oleva vastaanotin muuttaa magneettikentän energian taas sähkövirraksi. Tosin magneettikentän voimakkuus heikkenee sen mukaan, miten kaukana lähetin ja vastaanotin ovat toisistaan.

Vielä kymmenen vuotta sitten suurin mahdollinen etäisyys oli vain senttejä.

Yhdysvaltalaisen Massachusettsin teknillisen yliopiston tutkijat ovat kuitenkin keksineet, että energiahävikki voidaan minimoida, kun lähetin ja vastaanotin ovat samalla taajuudella niin, että syntyy resonanssi.

Resonanssin avulla tutkijat onnistuivat muun muassa syöttämään sähköä televisiolle langattomasti puolen metrin päästä niin, että energiahävikki oli ainoastaan 30 prosenttia.

Sähkö siirtyy ilman johtoa

Nurkissa pölyä keräävä johtospagetti voi pian olla historiaa. Ehkä jo muutaman vuoden kuluttua niin lamput kuin televisiotkin saavat sähkönsä langattomasti. Myös sähköauton akku latautuu langattomasti autotallissa.

Tekniikan kaupallisia sovelluksia kehittää nykyään yhtiö nimeltä Witricity.

Langattomassa sähkönsiirrossa suurin mielenkiinto kohdistuu nyt sähköautojen akkujen lataamiseen.

Siinä hävikki on pieni, koska välimatka tien tai parkkiruudun pinnassa olevan lähettimen ja autossa olevan vastaanottimen välillä on pieni.

Berliinissä viime vuonna tehdyissä testeissä hävikki oli langattomassa latauksessa 10 prosenttia ja kaapelilla ladattaessa 5 prosenttia.

Aluksi sähköautoja ladataan langattomasti pysäköitynä, mutta Tel Avivissa Israelissa on testattu hyvin tuloksin sähköbussien akkujen latausta ajoradassa olevilla magneettikeloilla.

Tulevaisuudessa auton akku siis latautuu tien pintaan asennetuista latureista ajon aikana.

Suprajohde vaatii superpakkasen

2000-luvun merkittävin mullistus sähkömagnetismin saralla tapahtuu kuitenkin suprajohtimissa.

Suprajohtavuus tarkoittaa tilaa, jossa sähkö kulkee aineessa kokonaan ilman vastusta.

Ilmiön olemassaolon keksi alankomaalainen fyysikko Heike Kamerlingh Onnes jo vuonna 1911.

Kaikilla suprajohtavilla aineilla on niin sanottu kriittinen lämpötila. Jos ne lämpenevät sen yli, suprajohtavuus katoaa.

Video: katso, miten jäähdytetty suprajohdin leijuu Möbiuksen nauhan yllä

Yleisimmät tunnetut suprajohtavat aineet vaativat −269 asteen lämpötilan.

Siksi ne on jäähdytettävä nestemäisellä heliumilla, mikä on kallista.

Toistaiseksi onkin käytössä vain yksi arkinen laite, jossa suprajohteita käytetään: sairaaloissa käytettävä magneettikuvauslaite.

Veressä on paljon vetyä, joka reagoi magneettikuvauslaitteen säteilyyn. Tämä kuva aivojen verenkierrosta on otettu voimakkaalla seitsemän teslan kuvauslaitteella.

© Courtesy of Professor Markus Barth, Centre for Advanced Imaging, The University of Queensland

Sellaisen magneetit tuottavat yleensä magneettikentän, jonka voimakkuus eli niin sanottu magneettivuon tiheys on 1–3 teslaa.

Se vastaa 1 500–3 000 jääkaappimagneetin voimakkuutta. Viime vuosina on tullut myös seitsemän teslan magneettikuvauslaitteita.

Mitä voimakkaamman magneettikentän laite tuottaa, sitä pienempiä yksityiskohtia se erottaa.

Kolmen teslan magneettikentällä erottuvat millimetrin kokoiset kohteet. Seitsemällä teslalla päästään 0,5 millimetriin.

Minnesotan yliopistossa Yhdysvalloissa testataan jo 10,5 teslan magneettikuvauslaitetta.

Sen erottelukyvyn pitäisi olla jo 0,2 millimetrin tasoa. Silloin olisi mahdollista nähdä hermosolut toiminnassa kaikissa kolme millimetriä paksun aivokuoren seitsemässä kerroksessa.