Metaversumi

Onko Zuckerbergin metaversumi matkalla hautaan?

Suurin menoin mainostettu metaversumi ei tunnu lunastavan paikkaansa internetin seuraajana. Onko jo tullut aika panna pillit pussiin, ennen kuin hanke edes pääsi kunnolla käyntiin?

Suurin menoin mainostettu metaversumi ei tunnu lunastavan paikkaansa internetin seuraajana. Onko jo tullut aika panna pillit pussiin, ennen kuin hanke edes pääsi kunnolla käyntiin?

Shutterstock

Coindesk-uutissivuston mukaan Decentraland-metaversumiverkostolla on vain 38 aktiivista käyttäjää vuorokaudessa, mikä on varsin vähän yritykselle, jonka arvoksi on arvioitu 1,3 miljardia dollaria. Tosin yritys itse twiittasi sittemmin, että sillä on 56 697 aktiivista käyttäjää kuukaudessa.

Metan johtaja Mark Zuckerberg sanoo kuitenkin The Verge-it-sivuston haastattelussa, että metaverse-tekniikka on matkalla aallonpohjalle. Facebookin emoyhtiö muutti vuosi sitten nimensä Metaksi ja investoi yli 10 miljardia dollaria laitteisiin, ohjelmiin ja palveluihin, joita tarvitaan tulevaan 3D-internetiin.

Kalliit välineet, huono sisältö ja vähän käyttäjiä ovat pääsyitä siihen, että monet ennustavat nyt metaversumin kuolemaa.

Tavoitteesta puuttuu vielä tonneittain palikoita

Metaversumin on ajateltu olevan digitaalinen maailma, joka korvaa fyysisen todellisuuden.

VR-lasit päässä ihminen voi avattarena seikkailla kolmiulotteisessa rinnakkaisuniversumissa. Siellä ovat kaikki muutkin. Metaversumissa voi viettää sosiaalista elämää ja aistia ympäristöä niin pitkälle kuin aistiminen tekniikan keinoin on mahdollista.

The Vergen haastattelussa Zuckerberg toteaa olevansa iloinen siitä, että ihmiset yleisesti jo tuntevat metaversumin käsitteen, sillä hän itse oli arvioinut siihen kuluvan viisi vuotta.

”Tavoitteesta puuttuu vielä tonneittain palikoita”, Zuckerberg kuitenkin myöntää.

Metaversumilla on paljon haasteita

Nykyisin monella it-yrityksellä on omat metaversuminsa, joihin toisen yrityksen käyttäjillä ei ole pääsyä.

Eristyneet alustat voivat yhdysvaltalaisen Pew Research -ajatushautomon mukaan tappaa käyttäjien kiinnostuksen yhtä nopeasti kuin Second Life -universumi kuoli 2000-luvulla.

Pewin analyytikot korostavat, että avoimuuden ja sisällön puutteen lisäksi metaversumilla on sosiologisia ja psykologisia haasteita.

Esimerkiksi ihmiset aliarvioivat usein, mitä muutos fyysisestä maailmasta digitaaliseen maailmaan itse asiassa merkitsee. Digitaaliseen online-persoonaan samaistuminen voi olla henkisesti hyvin vaikeaa.

3D-maailmat kiinnostavat

Kiinnostusta 3D-alustoihin, joilla käyttäjät ovat virtuaalisessa kanssakäymisessä keskenään, on selvästi olemassa.

Vuonna 2017 julkistettu Fortnite-peli on esimerkiksi saanut viidessä vuodessa 400 miljoonaa pelaajaa. Muilla 3D-peleillä, kuten Minecraftilla ja Apex Legendsilla, on miljoonia käyttäjiä. Samoin Fortniten konsertit Ariana Granden ja Travis Scottin kanssa olivat todella suosittuja.

Juuri pelit, e-urheilu ja viihde ovat Bloomberg-sivuston mukaan perusta sille, että metaversumiin liittyvien investointien määrä voi nousta 80 miljardiin dollariin vuonna 2024.

Koko metaversumin perusfilosofiana on se, että käyttäjät tulevaisuudessa kuluttavat yhä enemmän rahaa digitaalisessa maailmassa.

Kyseessä normaali kriisi

Metaversumista liikkuvat mielipiteet kuuluvat Gartner-analyysiyrityksen mukaan normaaliin uuteen teknologiaan liittyvään hypesykliin.

Syklissä uusia käsitteitä, kuten internetiä, 3D-tulostinta ja bitcoinia, ylistetään ensin taivaisiin, sitten ne ajautuvat teknisiin vaikeuksiin ja niitä uhkaa käyttäjäpula. Sen jälkeen ainoastaan vahvimmat ideat selviävät hengissä.

Juuri nyt metaversumi on kriisivaiheessa.

Lähivuosina sinä ja muut internetin käyttäjät määräätte, onko metaversumi riittävän käyttäjäystävällinen nousemaan hypesyklin seuraavaan vaiheeseen ja siitä edelleen osaksi suuren joukon arkea.