Chattibotit on kehitetty vastaamaan kysymyksiin
Asiakaspalvelualalla työskentelevillä on syytä pelätä tekoälyä, sillä se tulee epäilemättä vähentämään alan työpaikkoja.
Yksi chattibottien ydinosaamisalueista on kysymyksiin vastaaminen, joten ne pystyvät helposti kertomaan asiakkaille tuotteen ominaisuuksista ja selvittämään mistä tuote löytyy ja millaisia osamaksujärjestelmiä sen ostamiseen on tarjolla.
Vaikka monet työpaikat ovat tekoälyn vuoksi vaarassa, ihmisiä tarvitaan kuitenkin edelleen auttamaan asiakkaita monimutkaisemmissa ongelmissa.
ChatGPT tuottaa säätiedotteita ja uutisia
ChatGPT:n kaltaiset chattibotit ovat taitavia kirjoittamaan faktaan perustuvia tekstejä, ja niitä käytetään jo sääennusteiden ja urheilutapahtumien raporttien tuottamiseen.
Uutismedia NewsGPT on mennyt askeleen pidemmälle ja julkaisee jo lyhyitä uutisartikkeleita, jotka on kirjoitettu täysin tekoälyn avulla.
Chattibotit eivät vielä osaa kirjoittaa pitkiä, omaperäisiä juttuja, mutta ne oppivat joka kerta, kun niitä käytetään.
Pankit saavat apua vaikeisiin tehtäviin
Rahoitusalalla työntekijät analysoivat tilinpäätöstietoja ja antavat sijoitussuosituksia.
Tekoäly soveltuu erityisen hyvin tällaisiin tehtäviin, sillä tietokone pystyy nopeasti löytämään monimutkaisista tiedoista malleja, jotka osoittavat esimerkiksi, miten markkinat ja yritykset kehittyvät tulevaisuudessa.
Teknologia tulee siis epäilemättä valtaamaan rahoitusalan rutiininomaisimmat työt, ja samalla siitä voi tulla hyödyllinen väline, jolla tuetaan työntekijöitä vaativammissa tehtävissä.
Robotit valtaavat tehtaat
Tuotannossa ja teollisuudessa yritykset ovat jo pitkään käyttäneet robotteja rutiininomaisissa työtehtävissä.
Tämä suuntaus kiihtyy entisestään, kun roboteissa yhä useammin on tekoäly, joka mahdollistaa entistä monimutkaisemmat työt.
Lähitulevaisuudessa älykkäät robotit tekevät lähes kaiken manuaalisen työn tehtaissa. Ihmisiä tarvitaan ainoastaan valvomaan tuotantoa ja varmistamaan, että robotit tekevät työnsä oikein.
Tekoäly tekee diagnoosin
Terveydenhuollossa tekoäly voi auttaa lääkäreitä diagnosoimaan ja hoitamaan potilaita aiempaa tehokkaammin. Lääkäri kuitenkin edelleenkin arvioi ja hyväksyy tekoälyn ehdotukset.
Hoitohenkilökunnan työtä tekoäly ei voi juuri korvata.
Se voi kuitenkin helpottaa hoitajia työn suunnittelussa ja dokumentoinnissa, lääkityksen seurannassa ja potilastietojen kirjauksessa sekä auttaa varmistamaan, että potilaita hoidetaan lääkärin määräämällä tavalla.