Torju syöpää kännykkäpelillä

Ratkaisemalla kännykkäpelin tehtäviä voit auttaa tutkijoita taistelemaan muun muassa rintasyöpää, luusyöpää ja leukemiaa sekä Alzheimerin tautia vastaan – ja samalla kartutat tietojasi.

Ratkaisemalla kännykkäpelin tehtäviä voit auttaa tutkijoita taistelemaan muun muassa rintasyöpää, luusyöpää ja leukemiaa sekä Alzheimerin tautia vastaan – ja samalla kartutat tietojasi.

Genigma

Auta tiedettä torjumaan pelättyjä sairauksia, kuten syöpää ja Alzheimerin tautia, ja viisastu samalla – vain pelaamalla kännykkäpeliä.

Peli, jota tavalliset ihmiset pelaavat älypuhelimillaan ja pc:illään ja joka auttaaa tiedettä ratkaisemaan ongelmia, tunnetaan englanniksi nimellä Citizen Science Game.

Yksi uusimmista ”kansalaistiedepeleistä” on espanjalaisten kehittämä Genigma.

Siinä pelaajan kyvyt lajitella dna-pätkiä ratkaisevat, kuinka paljon apua Barcelonassa sijaitsevat geenitutkijat saavat terveiden ja sairaiden solujen kartoittamiseen – ja kuinka iso hänen osuutensa on syövän voittamisessa.

Olet tekoälyä viisaampi

Pelissä tavoitteenasi on lyödä tietokone dna-pätkien järjestelyssä.

Tietokone kykenee huolehtimaan karkeasta lajittelusta, mutta algoritmit eivät välttämättä aina kykene erottelemaan eri poikkeavuuksien syitä toisistaan.

Tekoäly ei yksinkertaisesti ole kyllin luotetava havaitsemaan syöpäsolujen poikkeavuuksia terveen perimän joukosta, kun kaikkien solujen dna käydään läpi.

Tässä kuvaan astut sinä!

Genigmassa pelaaja pyrkii lyömään tietokoneen dna-pätkien lajittelussa. Se auttaa pelin kehittäneitä espanjalaisia geenitutkijoita erottamaan terveet solut syöpäsoluista.

© Genigma

Sinulla, kuten muillakin, on visuaalisia kykyjä ja luovuutta, jotka voivat auttaa erottamaan pelissä toisistaan terveet ja syövän vaivaamat dna-pätkät. Tutkijat voivat kehittää pelisi pohjalta parempia datamalleja kuin älykkäät it-järjestelmät.

Sinunkaan panoksesi ei yksinään riitä kovin pitkälle, mutta mitä useampi pelaaja osallistuu dna-pätkien lajitteluun, sitä enemmän tutkijoiden käytössä olevan datan määrä kasvaa.

Genigma-hankkeessa tavoitteena olleet 30 000 käyttäjää ja yli 1,5 miljoonaa peliä/lajittelua tulivat täyteen jo kaksi viikkoa lanseeraamisen jälkeen.

Tämä auttaa tutkijoita ottamaan uusia askeleita kohti hoitoa leukemiaan tai munasarja-, rinta-, luu- ja kohdunkaulansyöpään.

Kännykkäpelaajilta ensimmäisten viikkojen aikana saadun datan perusteella tutkijat ovat jo saaneet valmiiksi kahden kromosomin analyysin 23:sta.

Ryhdy tiede-etsiväksi

Moni peli tarjoaa mahdollisuuden etsiä puuttuvia palasia tai ampua malariakuplia niin, että joukkoäly auttaa ratkaisemaan ongelmia todellisuudessa.

Pelaamalla voidaan tukea monen alan tutkimusta, kuten Alzheimerin taudin tai proteiinien muodostumisen tutkimista tai neurotieteitä. Jälkimmäisestä on esimerkki yhdysvaltalainen Mozak, jossa pelaaja voi ottaa osaa 3D-kartan rakentamiseen aivojen 86 miljardista neuronista.

Tästä näet, miltä Mozakin kaltainen kansalaistiedepeli aivojen visualisointeineen näytti viisi vuotta sitten peliä lanseerattaessa:

Aivosi haastetaan myös Skill Lab: Science Detective -pelissä, joka on kehitetty tanskalaistaustaisessa ScienceAtHome-tutkimushankkeessa. Sen minipeleissä esitetään pelaajille kysymyksiä ja tehtäviä, joilla tutkitaan, miten ihminen tekee päätöksiä itsenäisesti ja ryhmässä.

Sinun ja muiden pelaajien vastausten ja käyttäytymisen perusteella Aarhusin yliopiston tutkijat pyrkivät ensinnäkin parantamaan tietokonepelaajien pelikokemusta yleisellä tasolla.

Lisäksi anonymisoitu data pelaajien iästä ja ongelmien ratkaisukyvystä lisätään tietokantaan, jonka karttuessa voidaan aikanaan tehdä päätelmiä kullekin ikäkaudelle normaalista ja epänormaalista aivojen toiminnasta.

Lisää kansalaistiedepelejä