Nykyään Atlantin ylittäminen kestää noin kahdeksan tuntia ja matkaa taitetaan noin 965 kilometrin tuntinopeudella.
Yhdysvaltojen avaruushallinto Nasa haluaa asiaan muutoksen. Se aikoo tuoda taivaalle uudenlaisen ääntä nopeammin lentävän lentokoneen, kertoo Nasan lehdistötiedote.
Uusi kone lentää Concordea nopeammin ja pystyy myös vaimentamaan ääntä, joka syntyy, kun lentokone ylittää äänen nopeuden. Vaimennus on tärkeää, sillä yliäänipamaus on todella kova ääni.
Yliäänipamaus vaimenee
Nasa on sominut Boeingin ja Northrop Grumman Aeronautics Systemsin kanssa kaksi 12 kuukauden sopimusta. Mukana on myös muita alan asiantuntijayrityksiä.
Yritysten on määrä laatia Nasan X-59-lentokoneen pohjalta suunnitelmaa supersoonisesta koneesta, jonka synnyttämä yliäänipamaus on mahdollisimman vaimea.
Tavallisessa ääntä nopeammin lentävässä koneessa nokan, siipien, ohjaamon ja muiden osien iskuaallot kerääntyvät kärjestä pyrstöön, kun lentokone ylittää äänen nopeuden.
Kun lentokone saavuttaa äänen nopeuden eli rikkoo äänivallin, syntyy yliäänipamaus. Sillä tarkoitetaan räjähdystä muistuttavaa melua, jonka voimakkuus on jopa 110 desibeliä.
X-59-koneen runko on kapea ja nokka pitkä ja ohut. Muoto levittää iskuaaltoja niin, että ei synny tavallista yliäänipamausta.
Ensimmäinen testilento
Uuden koneen suurin nopeus on 1,42 Mach. Testilento on määrä suorittaa vuoden 2023 lopulla.
Kahden kehitystiimin lentokoneiden on kuitenkin kyettävä saavuttamaan Mach 2:n ja Mach 4:n välinen nopeus, eli koneen pitäisi lentää 2 470–4900 km/h. Vertailun vuoksi mainittakoon, että F/A-18-hävittäjän huippunopeus on 1,8 Machia.
Tämä tarkoittaa, että matka New Yorkista Lontooseen kestäisi Atlantin yli nopeimmassa tapauksessa hieman yli puolitoista tuntia.
Tekniikan ja lainsäädännön on kuitenkin oltava kunnossa, ennen kuin uusi lentokone voi nousta ilmaan, sillä ääntä nopeammin lentämistä koskevat nykyisin tiukat rajoitukset.
Nopea lentäminen ei kuitenkaan ole halpaa lystiä, joten se jää tämänkin koneen valmistuttua vain pienen joukon matkustustavaksi.