Seitsemän kuukautta sähköautoilua: Kolme plussaa ja kaksi miinusta

Olen ajanut seitsemän kuukautta sähköautolla ja huomannut ympäristöystävällisissä ajoneuvoissa sekä etuja että haittoja. Kannattaa kiinnittää huomiota seuraaviin asioihin, kun vaihtaa vanhan auton sähköiseen.

Olen ajanut seitsemän kuukautta sähköautolla ja huomannut ympäristöystävällisissä ajoneuvoissa sekä etuja että haittoja. Kannattaa kiinnittää huomiota seuraaviin asioihin, kun vaihtaa vanhan auton sähköiseen.

Unsplash

Oletko ajatellut vaihtaa sähköautoon?

Sähköauto tuo mukanaan – niin kuin kaikella uudella tekniikalla on tapana – selviä edistysaskelia mutta myös pieniä puutteita, eikä niihin auta muuta kuin sopeutua.

Olen oppinut monenmoista seitsemän kuukauden sähköautoilun aikana.

Nicolai Franck tekniikkapalsta
©

Uusi palsta esittelee viikon tärkeimmät tekniikkauutuudet

Palstaa pitää tanskalainen tekniikkatoimittaja Nicolai Franck, joka tuntee kaiken maailman vekottimet, tietoverkot ja digipalvelut.

Franck julkaisee Techliv-uutiskirjettä ja samannimistä podcastia.

Etu #1: Vauhti säätyy yhdellä polkimella

Parasta sähköautossani on ehdottomasti se, että sitä voi ajaa yhdellä polkimella.

Alun perin Nissanin kehittämän e-Pedal-nimisen ratkaisun ansiosta autoa on käytännössä mahdollista liikuttaa pelkästään yhdellä jalalla.

Nimittäin kun jalan nostaa kaasupolkimelta, auto jarruttaa automaattisesti, ja varsinaista jarrupoljinta tarvitsee painaa oikeastaan vain siinä tapauksessa, että tarvitsee jarruttaa voimakkaasti.

Ajotapa on paitsi nautinnollinen myös hyödyllinen, sillä samalla otetaan talteen jarrutusenergiaa varastoitavaksi auton akustoon.

Lisäksi tuntuu hyvin turvalliselta, että auton nopeus alkaa pienentyä heti, kun jalka nostetaan kaasupolkimelta.

Yhdellä polkimella oppii ajamaan oikeastaan harjoittelematta, ja liikennevaloja tai kiertoliittymää osaa heti lähestyä kutakuinkin täydellisesti. Ja helposta autolla ajamisesta todellakin nauttii.

Yhdellä polkimella ajaminen ei ole vain sähköautoilijoiden juttu. Tämän kokemuksen jälkeen en valitsisi enää (sähkö)autoa, josta tämä ominaisuus puuttuu.

Harmaita sähköautoja latauksessa

Sähköautoilun epäkohtiin kuuluu se, että monin paikoin latausasemia on harvassa ja siksi pitkät ajomatkat vaativat huolellista suunnittelua.

© Shutterstock

Etu #2: Hyvästi vaihteisto, tervetuloa tulevaisuus

Sähköautoissa ei ole vaihteistoa. Siksi moottorin käyntinopeus vain kasvaa sitä mukaa kuin kaasupoljinta painetaan.

Tästä syystä useimmat sähköautot kiihtyvät voimakkaasti verrattuna polttomoottoriautoihin. Se myös rauhoittaa ajamista, sillä auto liikkuu pitkänä liukuvana liikkeenä.

Jos olet tottunut – niin kuin minä – manuaalivaihteistoon, muutos tuntuu huomattavalta parannukselta.

Ja vaikka olisit ajanut automaattivaihteista autoa, sähköauto tuntuu modernimmalta, sillä se ei vaikuta koskaan liikkuvan liian pienellä tai suurella vaihteella tai nykivän vaihteen vaihtuessa.

Valtaosa ajaa edullisemmin sähköllä kuin bensiinillä. Nicolai Franck

Etu #3: Sähkö on bensiiniä halvempaa

Sähköauto maksaa uutena enemmän kuin polttomoottoriauto.

Kun otetaan huomioon koko käyttöikä, sähköauto voi silti hyvinkin olla taloudellisesti järkevämpi vaihto.

Valtaosa ajaa edullisemmin sähköllä kuin bensiinillä. Riippuu tosin jossain määrin latausratkaisusta, kuinka paljon vähemmän rahaa kuuluu sähköön kuin bensiiniin, mutta ero voi olla merkittävä.

Lisäksi sähköauton huoltokustannusten sanotaan jäävän pienemmiksi muun muassa siksi, että siinä on vähemmän kuluvia ja rikkoutuvia osia. Ei tarvita myöskään vaihdettavia hiukkas- ja öljynsuodattimia.

Suurin arvoitus lienee akuston kestävyys. Sillä on ratkaiseva merkitys taloudellisuudelle, koska se on selvästi sähköauton arvokkain osa.

Kaikki autonvalmistajat antavat jonkinlaisen takuun akustolleen, mutta toistaiseksi on epäselvää, paljonko akuston vaihto 8–10 vuoden kuluttua maksaa.

Punainen sähköauto ja latausjohto

Valtaosan on edullisempaa ajaa sähköllä kuin bensiinillä, mutta hintojen suuri vaihtelu vaikeuttaa vertailua.

© Unsplash

Haitta #1: Sähköllä ajaminen vaatii ennakointia

Sähköautoilu ei ole kuitenkaan yhtä auvoa.

Polttomoottoriautoille löytää yleensä helposti menovettä varsin hyvin ennustettavaan hintaan, mutta sähköautoilijan pitää punnita eri latausvaihtoehtoja ja suunnitella menonsa melko tarkkaan päästäkseen optimiarvoihin.

Vain lyhyitä ajoja ajava voi huoletta hankkia auton, jossa on pieni akusto. Pitkät reitit puoltavat taas sähköautoa, jossa on suuri akusto.

Suuri akusto ei kuitenkaan ainoastaan nosta auton hankintahintaa, vaan se myös kuormittaa valmistusvaiheessa enemmän ympäristöä.

Jos auton pystyy lataamaan kotona, säästää tavallisesti sähkön hinnassa. Tämä ratkaisu tuo myös joustavuutta ja varmuutta, koska latauksen voi käytännössä hoitaa edullisesti silloin, kun haluaa.

Riippuvuus kaupallisista latauspisteistä voi muuttaa tilannetta radikaalisti. Yksityisen ja julkisen latausaseman kilowattitunnin hintaero voi olla todella suuri.

Reissussa ongelmatilanteita aiheuttaa tietenkin se, että vapaata latauspistettä ei ole tarjolla tai sitä ei ole lähimaillakaan.

Haitta #2: Sähkön hinta vaihtelee villisti

Kuten aiemmin totesin, sähköllä ajaa yleensä merkittävästi edullisemmin kuin bensiinillä.

Omien laskelmieni mukaan olen käyttänyt ajamiseen noin 55 prosenttia vähemmän rahaa sen jälkeen, kun luovuin pienestä bensakärrystäni.

Sähköautoilun edullisuuteen vaikuttaa kuitenkin ratkaisevasti se, missä ja millä tavalla akustoa lataa. Ja hinnanmuodostus on varsin villiä.

Jotta onnistuu välttämään pahimmat sudenkuopat, pitää – taas kerran – suunnitella ajonsa tarkasti.

Fiksusti lataava säästää sievoisia summia, vaikka ajaisi vain 10 000 kilometriä vuodessa. Latausvaihtoehtoja on nimittäin joka lähtöön.

Parhaassa asemassa ovat ne, jotka voivat hoitaa latauksen muualla kuin kalliisti hinnoittelevilla julkisilla asemilla. Niillä varsinkin aikaperusteinen lataus saattaa aiheuttaa ikäviä yllätyksiä. Lisäksi pitää ottaa huomioon se, kuinka asiakassuhde näkyy loppusummassa.

Omien laskelmieni mukaan olen käyttänyt ajamiseen noin 55 prosenttia vähemmän rahaa sen jälkeen, kun luovuin pienestä bensakärrystäni. Nicolai Franck

Latauspisteissä sovelletaan monenlaisia hinnoittelutapoja, ja kuluttajaa, joka ei ole ottanut etukäteen selvää sähkön hinnasta, voi harmittaa se, ettei voi matkalla ladata autoaan edullisesti.

Sähköautoilijan saattaa olla pakko solmia useita asiakassuhteita, hoitaa rinnakkain monta tiliä ja käyttää erilaisia latausvaihtoehtoja, kuten pika- ja suurteholatauksia, erilaisilla ehdoilla.

Ei saa myöskään unohtaa sitä, että oma sähkösopimus heijastuu hintaan, kun autoa ladataan kotona. Omakotitaloon on mahdollista hankkia oma latauspiste, mutta se ei tietenkään ole ilmainen.

Summa summarum: latausverkostossa on paljon parantamisen varaa, ja sekalainen hinnoittelu tekee pihin sähköautoilijan elämästä hyvin hankalaa.

Sähköauto ei ainoastaan vähennä ilmastohäpeää, vaan se myös tuntuu selvältä tekniseltä tasonnostolta. Nicolai Franck

Siitä huolimatta, että sähköautoon vaihtaessani jouduin opettelemaan paljon uusia asioita, en ole katunut valintaani hetkeäkään.

Sähköauto ei ainoastaan vähennä ilmastohäpeää, vaan se myös tuntuu selvältä tekniseltä tasonnostolta. En voisi enää edes harkita uuden polttomoottoriauton hankkimista.