Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Totuus kahvista

Kahvia juodaan kaikkialla, mutta erityisen suosittua se on Pohjoismaissa. Kuuman juoman terveysvaikutukset on todettu hyviksi, mutta ilmaston kannalta se on todella huono valinta.

Uusi tutkimus: Kahvi muokkaa dna:tasi

Kahvin nauttiminen voi vaikuttaa siihen, mitkä geenisi syttyvät ja sammuvat, ja siten se voi vaikuttaa myös terveyteesi positiivisesti. Tämä selvisi tuoreessa Rotterdamin Erasmus-yliopiston lääketieteellisen keskuksen tutkimuksessa.

Viime vuosina useat tutkimukset ovat osoittaneet, että mustalla juomalla voi olla terveyttä edistäviä ominaisuuksia. Se saattaa muun muassa alentaa sydänsairauksien, diabeteksen ja Parkinsonin taudin riskiä.

Tähän mennessä tutkijat eivät ole tarkkaan tienneet, mistä tämä johtuu. Nyt uusi tutkimus osoittaa, että syy saattaa kätkeytyä siihen osaan dna:tamme, joka ei kuulu geneettiseen koodiin vaan joka ohjaa geenien käyttäytymistä. Tätä kutsutaan epigenetiikaksi.

Alankomaalaistutkijat etsivät Yhdysvalloissa ja Euroopassa yli 16 000 ihmisen dna:sta epigeneettisiä markkereita.

Tutkimuksessa kävi ilmi, että kahvinjuojilla oli useita muutoksia dna:ta ympäröivissä tietyissä metyyliryhmissä. Mitä enemmän kahvia koehenkilö joi, sitä suuremmalla todennäköisyydellä näitä muutoksia ilmeni.

Tutkijoiden mukaan metyyliryhmillä voi olla yhteys muun muassa ruoansulatukseen ja kehon tulehdustiloihin ja siten ne voivat vaikuttaa terveyteemme. Tutkijat kuitenkin korostavat, että tarvitaan vielä lisätutkimuksia asian selvittämiseksi perin pohjin.

”Kahvi pilaa terveyden” - Totta ja tarua

Kahvi on ollut myrkyn maineessa, ja se on yhdistetty sydän- ja verisuonitauteihin ja syöpään.

Kymmenen viime vuoden aikana siitä on kuitenkin löydetty monta käyttöä puoltavaa terveysvaikutusta.

Ne tosin tulevat esiin vain, jos kahvia juodaan kohtuullisesti. Kofeiinia tulisi saada enintään noin 400 milligrammaa vuorokaudessa.

Se vastaa viittä kuppia eli pyöreästi litraa kahvia. Hyötyihin kuuluu muun muassa etenkin sydänsairaiden pienempi kuolleisuus.

Lisäksi kahvi näyttää jossain määrin suojaavan Parkinsonin taudilta, tyypin 2 diabetekselta ja maksasairauksilta aina maksasyöpää myöten.

Kaksiteräinen miekka