Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

ÄÄNESTÄ: Oletko valmis vaihtamaan pihvin keinolihaan?

Nykyisin ihmiset syövät liikaa lihaa. Kasvispitoisempi ruokavalio vähentäisi hiilidioksidipäästöjä huomattavasti. Oletko sinä valmis syömään lihattomia pihvejä ja laboratoriossa kasvatettua kantasolulihaa? Äänestä jutun lopussa ja katso, mitä mieltä muut ovat.

Me syömme aivan liian paljon lihaa. Jos ravinnontuotanto perustuisi nykyistä enemmän kasveihin, voisimme vähentää hiilidioksidipäästöjä huomattavasti.

Viime vuonna YK:n ilmastopaneeli totesi erikoisraportissaan, että maailman kasvihuonekaasupäästöjä voidaan vähentää vuodessa jopa 8 gigatonnia vuodesta 2050 alkaen, jos siirrytään kokonaan kasvipohjaiseen ravintoon.

Nykyisin kasvihuonepäästöt ovat vuodessa 33 gigatonnia , joten 8 gigatonnin vähennys vastaisi 24 prosenttia.

Tutkijat ja ruokateollisuus keskittyvät kehitystyöhön

Viime vuosina tutkijat ja ruokateollisuus ovat kehittäneet lihaa muistuttavia tuotteitta. Tarjolla on niin herneisiin perustuvaa jauhelihaa kuin sieniproteiinista tehtyja kanafileitä.

#Lihattoman pihvin veri sopii vegaanille