Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Robottiauto opettelee pelkäämään

Itseajavien autojen on opeteltava pelkäämään onnettomuuksien välttämiseksi. Rekisteröimällä koehenkilöiden sykettä tietokoneen tekoäly oppii, millaisia tilanteita sen pitää välttää.

Shutterstock

Tekoälyyn perustuvat järjestelmät voivat palvella ihmiskuntaa monella eri tavalla, ja pian niiden hoitoon saatetaan uskoa myös ajoneuvot.

Tavoitteena on tehdä koneista ihmistä parempia autoilijoita niin sanotun oppivan tekoälyn avulla.

Kehitys on edennyt jo melko pitkälle esimerkiksi liikennemerkkien tulkitsemisen, nopeusrajoitusten noudattamisen ja muun liikenteen seuraamisen osalta.

Microsoft-yhtiön tutkijat pitävät kuitenkin ongelmana sitä, että tietokone ei tajua pelätä.

Tutkimusta varten tietokone ohjelmoitiin seuraamaan koehenkilöitä, jotka käyttivät ajosimulaattoria.

Pelkoon ja arkailuun liittyvän jännityksen rekisteröimiseksi heillä oli sykemittari, sillä syketaajuus heijastaa myös psyykkistä kuormitusta.

Tekoäly pystyi tämän ansiosta yhdistämään erilaiset liikennetilanteet ja ajajien niissä kokemat pelon ja epävarmuuden tunteet toisiinsa.

Koneoppiminen on tekoälyn osa-alue, jossa ohjelmisto oppii ilman apua joko vain pohjatietojen tai myös käytön perusteella.

Muun muassa ne ongelmalliset ratkaisut, jotka ihmiset tekivät hädissään, auttoivat tietokonetta suoriutumaan samasta harjoituksesta paremmin erityisesti niiden tilanteiden osalta, joissa ihmiset hätääntyivät ja hermoilivat.

Robottiauton tietokone osaa varoa, kun se on oppinut, millaisista liikennetilanteista ihmiset voivat saada sydämentykytystä.

Tutkijat saavat onnettomuusluvut laskemaan

Kun ihmisen tunteisiin perehtynyttä tekoälyä verrattiin tavallista koneoppimista soveltavaan eli itsenäisesti tavoiteltavaan lopputulokseen pyrkivään, kuten virheistä oppivaan, ohjelmistoon, kävi ilmi, että siitä tuli paljon nopeammin varma autoilija.

Se pääsi samalle suoritustasolle vertailukohtansa kanssa, mutta sen onnettomuusluvut olivat 25 prosenttia pienemmät.

Lue myös:

Lääketieteellinen tekniikka

Uusi menetelmä erottelee siittiöt sulupuolikromosomien mukaan

2 minuuttia
Elimistö

Elimistöstä löytyy yhä uutta

12 minuuttia
Seksi

INTIIMIVYÖHYKE: Tästä syystä mies saa helpommin orgasmin

3 minuuttia

Kirjaudu sisään

Tarkista sähköpostiosoite
Salasana vaaditaan
Näytä Piilota

Oletko jo tilaaja? Oletko jo lehden tilaaja? Napsauta tästä

Uusi käyttäjä? Näin saat käyttöoikeuden!

Nollaa salasana

Syötä sähköpostisi, niin saat ohjeet salasanan nollaamiseksi.
Tarkista sähköpostiosoite

Syötä koodi

Olemme lähettäneet sinulle sähköpostilla koodin osoitteeseen

Uusi salasana

Enter a password with at least 6 characters.

Salasana vaaditaan
Näytä Piilota