Robottiauto opettelee pelkäämään

Itseajavien autojen on opeteltava pelkäämään onnettomuuksien välttämiseksi. Rekisteröimällä koehenkilöiden sykettä tietokoneen tekoäly oppii, millaisia tilanteita sen pitää välttää.

Itseajavien autojen on opeteltava pelkäämään onnettomuuksien välttämiseksi. Rekisteröimällä koehenkilöiden sykettä tietokoneen tekoäly oppii, millaisia tilanteita sen pitää välttää.

Shutterstock

Tekoälyyn perustuvat järjestelmät voivat palvella ihmiskuntaa monella eri tavalla, ja pian niiden hoitoon saatetaan uskoa myös ajoneuvot.

Tavoitteena on tehdä koneista ihmistä parempia autoilijoita niin sanotun oppivan tekoälyn avulla.

Kehitys on edennyt jo melko pitkälle esimerkiksi liikennemerkkien tulkitsemisen, nopeusrajoitusten noudattamisen ja muun liikenteen seuraamisen osalta.

Microsoft-yhtiön tutkijat pitävät kuitenkin ongelmana sitä, että tietokone ei tajua pelätä.

Tutkimusta varten tietokone ohjelmoitiin seuraamaan koehenkilöitä, jotka käyttivät ajosimulaattoria.

Pelkoon ja arkailuun liittyvän jännityksen rekisteröimiseksi heillä oli sykemittari, sillä syketaajuus heijastaa myös psyykkistä kuormitusta.

Tekoäly pystyi tämän ansiosta yhdistämään erilaiset liikennetilanteet ja ajajien niissä kokemat pelon ja epävarmuuden tunteet toisiinsa.

Koneoppiminen on tekoälyn osa-alue, jossa ohjelmisto oppii ilman apua joko vain pohjatietojen tai myös käytön perusteella.

Muun muassa ne ongelmalliset ratkaisut, jotka ihmiset tekivät hädissään, auttoivat tietokonetta suoriutumaan samasta harjoituksesta paremmin erityisesti niiden tilanteiden osalta, joissa ihmiset hätääntyivät ja hermoilivat.

Robottiauton tietokone osaa varoa, kun se on oppinut, millaisista liikennetilanteista ihmiset voivat saada sydämentykytystä.

Tutkijat saavat onnettomuusluvut laskemaan

Kun ihmisen tunteisiin perehtynyttä tekoälyä verrattiin tavallista koneoppimista soveltavaan eli itsenäisesti tavoiteltavaan lopputulokseen pyrkivään, kuten virheistä oppivaan, ohjelmistoon, kävi ilmi, että siitä tuli paljon nopeammin varma autoilija.

Se pääsi samalle suoritustasolle vertailukohtansa kanssa, mutta sen onnettomuusluvut olivat 25 prosenttia pienemmät.