Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Shapeshifters

Tutkijat voivat pian rakentaa robotteja, jotka samoin kuin Terminator-elokuvien robotti T-1000 voivat ottaa lähes minkä hahmon tahansa aina tehtävän mukaan.

© Paramount Pictures
Teknologia - Robotit

Tulevaisuuden robotit muuttavat muotoaan tehtävän mukaan

Tutkijat ovat onnistuneet luomaan nestemäisiä elektronisia komponentteja mikrosiruihin. Siksi pian ei enää mikään estä kehittämästä muotoaan muuttavia robotteja.

Terminator-elokuvissa robotti T-1000 on kova vastustaja – häikäilemätön salamurhaaja, joka on tehty nestemäisestä metallista ja joka siksi voi ottaa lähes minkä hahmon tahansa.

T-1000-robotin kaltaiset keksinnöt ovat toistaiseksi tieteisviihdettä, mutta nyt yhdysvaltalaisen Carnegie Mellon -yliopiston tutkijat ovat luoneet nestemäisiä elektronisia komponentteja mikrosiruihin. Näin he ovat poistaneet yhden viimeisistä suurista esteistä uuden muotoaan muuttavien robottien sukupolven kehittämiselle.

Tietokoneen osista tulee nestemäisiä

Mikrosirussa toimii miljardeja mikroskooppisen pieniä, transistoreiksi kutsuttuja kytkimiä, jotka avaavat ja sulkevat jatkuvasti virtapiirin.

Tutkijat ovat jäljitelleet näiden pienten komponenttien toimintaa kahdella pisaralla, jotka on tehty galliumin ja indiumin metalliseoksesta. Pisarat voidaan saada sulautumaan toisiinsa ja luomaan sähköinen yhteys ja pian sen jälkeen taas irtoamaan toisistaan – aivan samoin kuin sirun transistori avaa ja sulkee virtapiirejä.

Robotit saavat taipuisat hahmot

Nestemäisestä metallista voidaan myös valmistaa johteita, jotka yhdistävät mikrosirun eri komponentit toisiinsa.

Tekniikkaa voidaan käyttää uudenlaisessa robottityypissä, jolla ei ole lainkaan pysyvää hahmoa. Nestemäiset elektroniset komponentit voivat olla ameban tapaisia itsenäisiä soluja, jotka liittyvät yhteen ja etsivät paikkansa joukossa kulloisenkin ympäristön mukaan.

Kun myös robotin vartalo tehdään joustavasta ja taipuisasta materiaalista, robotti voi muuttaa muotoaan niin, että sen hahmo aina sopii kulloiseenkin tehtävään. Näin siitä tulee tosielämän T-1000.