Rakettimainen heittoistuin

Miten lentäjän heittoistuin toimii? Millä nopeudella se sinkoutuu? Miten vaarallista sen käyttäminen on?

Neljä erilaista katapultti-istuinta
© Shutterstock

Nykyaikainen heittoistuin on monimutkainen laite, joka koostuu yli tuhannesta osasta ja painaa runsaat sata kilogrammaa. Niin mekaanisesti kuin sähköisestikin toimivien osien tehtävänä on varmistaa, että lentäjä voi tarvittaessa poistua nopeasti ja turvallisesti ohjaamosta. Heittoistuinta voi verrata rakettiin, jossa on monta vaihetta. Vetämällä laukaisukahvasta lentäjä käynnistää monivaiheisen tapahtumasarjan. Ensiksi lentokoneesta irtoaa ohjaamokuomu, joka joko tempautuu ilmavirran mukaan tai singotaan pienillä rakettimoottoreilla tai räjähdyspanoksilla irti lentokoneesta. Joissakin heittoistuinmalleissa on varmistustoimintona niskatukeen sijoitettu räjähdyspanos, joka rikkoo kuomun, jos se ei irtoa normaalisti. Kuomun poistamisen aikana lentäjän jalat tuetaan automaattisesti hihnoilla ja suojalevyillä niin, että ne eivät osu ohjaamon rakenteisiin istuimen sinkoutuessa ulos lentokoneesta. Heittoistuimen sysää liikkeelle rakettimoottori. Lähtökiihtyvyys, jolle lentäjä altis-tuu heittoistuimen lauetessa, on enimmillään noin 5 g:tä. Lentäjään kohdistuvat kiihtyvyysvoimat ovat niin suuria, että heittoistuimen käyttö ei ole täysin vaaratonta. Itse heittoistuinkaan voimakkaine rakettimoottoreineen ei ole aivan riskitön. Mm. huollon aikana tiedetään sattuneen jopa kuolonuhreja vaatineita onnettomuuksia. Nykyaikainen heittoistuin suhteuttaa toimintansa lentokoneen nopeuteen ja asentoon, ja sitä voidaan yleensä käyttää myös silloin, kun lentokone on maassa. Heittoistuimen lähtönopeus on niin suuri, että se lennähtää jopa 60 metrin korkeuteen. Tämä korkeus mahdollistaa laskuvarjon käytön: kun heittoistuin on riittävän kaukana lentokoneesta, aukeaa pieni laskuvarjo, joka hidastaa istuimen lentoa ja laukaisee päävarjon. Lentäjä leijailee maahan päävarjolla, ja heittoistuin putoaa omia aikojaan alas. Jos lentokoneessa on monta miehistön jäsentä, heittoistuimia ei voida laukaista yhtä aikaa, sillä ne saattavat törmätä toisiinsa. Yleensä ensin laukaistaan taimmaiset istuimet. Viimeisenä poistuva lentäjä voi näin vielä yrittää vaikuttaa lentokoneen lentoon ja asentoon.