






Pisin lasisilta
385 metrin pituisen Zhangjiajien rotkon sillan lasilevyt kantavat 40 tonnin painoisen kuorma-auton. Kestävyys saadaan aikaan 600 asteen kuumennuksella ja nopealla jäähdytyksellä. Prosessi vahvistaa lasia puristamalla pintaa kokoon.
Vahvarakenteisin silta
Rio–Antirrio-silta Kreikassa kestää maapallon väkevimpiä voimia. Kannatinpylväät voivat siirtyä jopa 1,3 metriä maan-järistyksen aikana. Köysien pienet evämäiset osat ohjaavat voimakkaita ilmavirtoja.
Pisin silta
Matka-aikojen lyhentämiseksi 9,6 milj. km2:n laajuisessa Kiinassa rakennettiin 164,8 km pitkä Danyang–Kunshan-silta. Se on osa Pekingin ja Shanghain välistä suurnopeusrataa. Junat ajavat sillä yli 300 km/h.
Korkein silta
Korkeimmillaan 343 metriä maanpinnan yläpuolelle kohoavan ranskalaisen Millaun sillan kansi ja pylväät ovat hämmästyttävän siroja. Valmistamalla ne betonin sijasta teräksestä paino pudotettiin lähes 200 000 tonnista vain 36 000 tonniin.
Pisin purjehdittava kanavasilta
Elbe–Havel- ja Mittelland-kanavat kohtaavat Saksassa Magdeburgin vesiteiden risteyksessä. 918-metristä Kanalbrückeä pitkin jopa 1 350 tonnin lastissa olevat laivat ylittävät usein hyvin vilkasliikenteisen Elben.
Suurin ponttonisilta
Evergreen Pointin silta Yhdysvalloissa koostuu 400 000 tonnista kelluvaa betonia. Washingtonjärvi on sen kohdalla niin syvä ja pohjaltaan pehmeä, että insinöörit pitivät 77:ää vesitiivistä ponttonia kannatinpylväitä parempana ratkaisuna.
Eniten tilaa säästävä silta
Nanpu-siltaa oli vaikea mahduttaa Shanghain keskustaan, jonka asukasmäärä on noin 100 000/km2. Kiinalaiset onnistuivat ahtamaan sen sinne korvaamalla pitkän ajoluiskan toista kilometriä pitkällä kierrerampilla.