Onneksi vaarallinen merireitti voi pian olla vähemmän vaarallinen, jos suunnitelmat maailman suurimmasta laivatunnelista toteutuvat.
Laivatunneli oikaisee tunturin läpi
Lautat ja muut alukset pääsisivät tunturin läpi kulkevaa 1 700 metriä pitkää tunnelia pitkin Atlantin rannikolle.
Norjan merenkulkulaitos, Kystverket, suunnittelee rakentavansa maailman ensimmäisen laivatunnelin noin 175 kilometriä Bergenin pohjoispuolelle Stadin niemimaalle.
Rakennustöiden on määrä alkaa jo ennen vuotta 2022, jos kustannukset pystytään pitämään 2,7 miljardissa Norjan kruunussa eli alle 300 miljoonassa eurossa. Norjan merenkulkulaitoksessa tehdään parhaillaan laskelmia hankkeesta.
Tunneli tekisi merimatkasta Norjan rannikolla nykyistä huomattavasti turvallisemman. Tunnelin avulla alukset voisivat kiertää Norjan rannikon vaarallisimmat vedet. Siellä tuulet ovat yli kaksi kuukautta vuodessa todella kovia ja voimakkaat merivirrat ja aallot vaikeuttavat merenkulkua.
Alueella on 70 viime vuoden aikana hukkunut 34 ihmistä.
Uusi oikotie tunturin läpi palvelisi niin kaupallisia aluksia kuin yksityisiä pienveneitä.
Tunturi pitää räjäyttää
Porauslaitteilla ja räjähteillä pitää murskata noin kahdeksan miljoonaa tonnia kalliota, ennen kuin tunneli on valmis. Samalla tunnelin tieltä katoaa myös neljä taloa ja useita talousrakennuksia.