Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Norja rakentaa maailman suurimman laivatunnelin

Norjan rannikolla suunnitellaan valtavan laivatunnelin rakentamista niemimaan läpi. Tunnelin myötä alusten turvallisuus vaikeakulkuisella reitillä paranisi.

Kystverket

Risteilyalus Viking Sky joutui lauantaina 23. maaliskuuta vaaratilanteeseen, kun yksi sen koneista lopetti toimintansa ja voimakas myrsky riepotteli alusta ja sen 2 373:a matkustajaa ja miehistön jäsentä kohti Norjan kallioista rannikkoa.

Vain kaksi ankkuria piti alusta paikoillaan. Viking Sky oli ainostaan 100 metrin päässä katastrofista, kun hinaaja saapui paikalle ja onnistui avustamaan aluksen turvallisesti Molden satamaan.

Matkustajien videot painajaismaisesta vuorokaudesta kertovat, että Viking Sky -alusta moukaroivat todella rajut luonnonvoimat.

Onneksi vaarallinen merireitti voi pian olla vähemmän vaarallinen, jos suunnitelmat maailman suurimmasta laivatunnelista toteutuvat.

Laivatunneli oikaisee tunturin läpi

Lautat ja muut alukset pääsisivät tunturin läpi kulkevaa 1 700 metriä pitkää tunnelia pitkin Atlantin rannikolle.

Norjan merenkulkulaitos, Kystverket, suunnittelee rakentavansa maailman ensimmäisen laivatunnelin noin 175 kilometriä Bergenin pohjoispuolelle Stadin niemimaalle.

Rakennustöiden on määrä alkaa jo ennen vuotta 2022, jos kustannukset pystytään pitämään 2,7 miljardissa Norjan kruunussa eli alle 300 miljoonassa eurossa. Norjan merenkulkulaitoksessa tehdään parhaillaan laskelmia hankkeesta.

Tunneli tekisi merimatkasta Norjan rannikolla nykyistä huomattavasti turvallisemman. Tunnelin avulla alukset voisivat kiertää Norjan rannikon vaarallisimmat vedet. Siellä tuulet ovat yli kaksi kuukautta vuodessa todella kovia ja voimakkaat merivirrat ja aallot vaikeuttavat merenkulkua.

Alueella on 70 viime vuoden aikana hukkunut 34 ihmistä.

Uusi oikotie tunturin läpi palvelisi niin kaupallisia aluksia kuin yksityisiä pienveneitä.

Tunturi pitää räjäyttää

Porauslaitteilla ja räjähteillä pitää murskata noin kahdeksan miljoonaa tonnia kalliota, ennen kuin tunneli on valmis. Samalla tunnelin tieltä katoaa myös neljä taloa ja useita talousrakennuksia.

Lue myös:

Tietokoneet

Uusi ennätys: Näin nopea internetistä tulee

2 minuuttia
Rakennukset

Nyt rakennetaan maailman ensimmäistä metsäkaupunkia

0 minuuttia
Rakennukset

Pietarinkirkon jäljitelmä Länsi-Afrikassa

0 minuuttia

Kirjaudu sisään

Tarkista sähköpostiosoite
Salasana vaaditaan
Näytä Piilota

Oletko jo tilaaja? Oletko jo lehden tilaaja? Napsauta tästä

Uusi käyttäjä? Näin saat käyttöoikeuden!

Nollaa salasana

Syötä sähköpostiosoitteesi, niin saat ohjeet salasanasi nollaamiseksi.
Tarkista sähköpostiosoite

Tarkista sähköpostisi

Olemme lähettäneet sinulle sähköpostia osoitteeseen . Siinä on ohjeet, joiden avulla voit nollata salasanasi. Jos et ole saanut sähköpostia, tarkista, että se ei ole joutunut roskapostin joukkoon.

Anna uusi salasana.

Nyt sinun pitää antaa uusi salana. Salasanassa pitää olla vähintään 6 merkkiä. Kun olet luonut uuden sanasanan, sinua pyydetään kirjautumaan sisään palveluun.

Salasana vaaditaan
Näytä Piilota