Siltaan kohdistuu erilaisia rasituksia, joista tärkeimmät ovat puristusvoima ja vetovoima. Jotta silta olisi kestävä, sen rakenteen pitää johtaa nämä voimat pois sillasta.
Vetovoiman ja puristusvoiman rasituseroa voidaan havainnollistaa teräslankaesimerkillä: sitä on helppo väännellä sormin, mutta vaikea katkaista.
Riippusiltaan voidaan rakentaa pidempi jänneväli kuin muihin siltatyyppeihin. Siltaa kannattelevat vaijerit, jotka on yhdistetty sillankanteen riippuvaijereilla.
Kanteen kohdistuva rasitus johdetaan vaijereita pitkin pyloneihin ja edelleen perustuksiin. Vetovoima kohdistuu vaijereihin, jotka on ankkuroitu maahan.
Nykyisin jänneväliltään pisin riippusilta on Kolbessa Japanissa sijaitseva Akashi-Kaikyo. Sen jänneväli on melkein kaksi kilometriä. Sisilian Italian mantereeseen yhdistävän Messinan sillan jänneväliksi tulee yli kolme kilometriä.
On olemassa myös suunnitelmia Gibraltarinsalmen ylittävästä sillasta, johon tulisi kolme pylonia. Suunitelman mukaan sillan molemmat jännevälit olisivat viisi kilometriä.