Onko tosiaan mahdollista, että F1-auto kulkee myös ylösalaisin?
Formulaselostaja totesi televisiossa F1-auton tuottavan niin paljon pitovoimaa, että se voi kumota painovoiman ja jatkaa matkaa ylösalaisin. Onko näin?

Spoilerit painavat F1-autoa rataa vasten niin suurella voimalla, että auto voi teoriassa liikkua ylösalaisinkin.
Formula 1 -auto voi tuottaa suurissa nopeuksissa alaspäin suuntautuvaa pitovoimaa noin 3,5-kertaisen määrän painovoimaan verrattuna.
Ajorataa vasten painavaa downforcea eli pitovoimaa luovat auton alusta ja sen etu- ja takaosan ilmanohjaimet, jotka toimivat siiven tavoin mutta vaikuttavat juuri päinvastaisesti.
Kun siipien tehtävänä on tuottaa lentokoneen ilmassa pitävää nostovoimaa, ilmanohjaimet on suunniteltu liimaamaan F1-auto suurissa nopeuksissa rataan.
MR: 180 km/h riittää
Kun ilmavirta kohtaa spoilerin, se jakautuu kahtia. Muotoilun vaikutuksesta ilma virtaa nopeammin sen ala- kuin yläpuolitse.
Siksi yläpinnalle syntyy ylipaine, joka painaa autoa rataa vasten. Pitovoima suurenee sitä mukaa kuin F1-auton nopeus kasvaa.
Englantilaisen Leicesterin yliopiston opiskelijat laskivat, millä edellytyksillä F1-auto voi ajaa nurin päin. Kun nopeus on 180 km/h, pitovoima ylittää painovoiman. Autolla on silloin mahdollista siirtyä ajoradalta esimerkiksi tunnelin seinälle.