Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Nykypäivä: Koko sähkömagneettinen spektri käytössä

Sähkömagneettinen säteily koostuu valohiukkasista, fotoneista, joiden energia määrää säteilyn aallonpituuden ja taajuuden. Suurienergiaiset gammafotonit paljastavat syövän, ja vähän energiaa sisältävät radiofotonit kuljettavat viestejä pitkiä matkoja.

Sähkömagneettinen spektri

Pieni taajuus - (iso aallonpituus)

Suuri taajuus - (pieni aallonpituus)

Radioaallot läpäisevät kaiken

Radioaalloilla lähetetään signaaleja radiovastaanottimiin tai otetaan yhteyttä avaruusluotaimiin. Toisin kuin valo pitkät radioaallot eivät pysähdy fyysisiin esteisiin. Ne eivät myöskään sisällä niin paljon energiaa, että niistä olisi haittaa elimistölle.

Mikroaallot välittävät viestejä

Viestit esimerkiksi GPS-navigaattorin ja satelliittien välillä kulkevat mikroaaltoina. Mikroaalloissa on enemmän energiaa kuin radioaalloissa, ja siksi ne voivat myös lämmittää ruokaa. Säteilyaallot saavat rasva- ja vesimolekyylit värähtelemään, jolloin syntyy lämpöä.

Sinä säteilet infrapunasäteitä

Kaikki lämpimät kappaleet, niin ihmiset kuin lämpöpatteritkin, säteilevät infrapuna-alueen sähkömagneettista säteilyä. Mitä lämpimämpi kappale on, sitä lyhytaaltoisempaa sen säteily on. Lämpökamera erottaa kohteet säteilyn voimakkuuden perusteella.

Silmäsi näkee sähkömagneettista säteilyä

Myös näkyvä valo on sähkömagneettista säteilyä. Valoa käytetään niin tavallisissa lampuissa kuin lasereissakin. Observatorien teleskoopit vastaanottavat miljoonien valovuosien matkan tehneitä tähtien fotoneja. Auringon fotonit taas ylläpitävät kasvien yhteyttämistä.

Ultraviolettisäteet vaurioittavat dna:ta

Auringonvalossa on ultraviolettisäteilyä, joka voi isoina annoksina aiheuttaa ihosyöpää. Ultraviolettisäteilyä käytetään myös muun muassa rikospaikkojen tutkimuksessa, sillä monet ihmisen eritteet näkyvät hohtavina ultraviolettivalossa, koska ne imevät säteilyä.

Luut imevät röntgensäteilyä

Röntgensäteily on ionisoivaa, eli se voi tehdä atomeista ioneja irrottamalla niistö elektroneja. Elimistön kudoksissa se voi aiheuttaa syöpää. Eri aineet imevät röntgensäteilyä eri tavalla, ja siksi sitä käytetään elimistön ja muun muassa matkatavaroiden läpivalaisuun.

Gammasäteily paljastaa syövän

Gammasäteet ovat ionisoivia ja ne voivat aiheuttaa syöpää, mutta ne myös paljastavat kasvaimet. PET-kuvauksessa potilaalle annetaan vereen radioaktiivisia aineita, jotka kulkeutuvat kasvaimiin. Sieltä ne lähettävät gammasäteilyä, joka näkyy kuvauksessa.