Nasan ääntä nopeampi kone lentää pian

Nasa aikoo saada ääntä nopeamman X-59-koneen ilmaan vuonna 2021. Aiemmista ääntä nopeammista koneista poiketen X-59:stä on määrä tulla niin hiljainen, että äänivallin murtuminen kuulostaa lähinnä auton oven pamaukselta.

Nasa aikoo saada ääntä nopeamman X-59-koneen ilmaan vuonna 2021. Aiemmista ääntä nopeammista koneista poiketen X-59:stä on määrä tulla niin hiljainen, että äänivallin murtuminen kuulostaa lähinnä auton oven pamaukselta.

NASA

Jo vuonna 2021 uusi Nasan kehittämä ääntä nopeampi kone murtaa äänivallin, mutta toivottavasti kenenkään kuulematta.

Koelentojen on tarkoitus osoittaa, että on mahdollista suunnitella kone, joka lentää ääntä nopeammin aiheuttamatta yliäänipamaukseksi nimitettyä melua. Se taas johtuu vaikeasti vältettävistä paineaalloista.

X-59 QueSST -nimisen koneen valmistaja Lockheed Martin on ilmoittanut, että sen koekäyttö voi alkaa jopa vuotta suunniteltua aikaisemmin.

Yliäänipamaus on ongelma

Hiljaisen ääntä nopeamman koneen suunnittelusta tekee hankalaa se, että siinä ei saa olla pintoja, jotka ovat kohtisuoraan ilmavirtaa vastaan.

Siksi uusi malli on muotoiltu äärimmäisen aerodynaamiseksi ja varustettu nokalla, jonka osuus koneen pituudesta on melkein puolet.

Ohjaamossa ei ole ikkunaa, vaan lentäjä katsoo kamerajärjestelmän ulkoa välittämää kuvaa. Kun tekniikkaa testattiin vuonna 2019, sen todettiin kestävän rajuja tärähdyksiä ja suuria paineen ja lämpötilan vaihteluja.

Koneen muutkin osat on tarkoitus testata vastaavalla tavalla.

X-59:n murtaessa äänivallin maanpinnalla kuullaan yhtä kova pamaus kuin silloin, kun autonovi paiskataan kiinni.

© NASA

Koekone X-59 lukuina

Pituus: 29 metriä.
Siipiväli: 9 metriä.
Enimmäislentoon-lähtöpaino: 14 700 kiloa.
Huippunopeus: 1590 km/h.
Matkalentokorkeus: Noin 16 800 metriä.

Testilennot voivat johtaa matkustajalentoihin

Kun koekäyttö alkaa vuonna 2021, lentoja tehdään Yhdysvalloissa asutuilla seuduilla, jotta saadaan ensi käden tietoa mahdollisista meluhaitoista. Äänisaastetta analysoidaan maanpinnalla myös antureiden avulla.

Jos X-59 QueSST vastaa odotuksia, se tasoittaa tietä myös seuraavan sukupolven ääntä nopeammille matkustajalentokoneille.