Hiljaisen ääntä nopeamman koneen suunnittelusta tekee hankalaa se, että siinä ei saa olla pintoja, jotka ovat kohtisuoraan ilmavirtaa vastaan.
Siksi uusi malli on muotoiltu äärimmäisen aerodynaamiseksi ja varustettu nokalla, jonka osuus koneen pituudesta on melkein puolet.
Ohjaamossa ei ole ikkunaa, vaan lentäjä katsoo kamerajärjestelmän ulkoa välittämää kuvaa. Kun tekniikkaa testattiin vuonna 2019, sen todettiin kestävän rajuja tärähdyksiä ja suuria paineen ja lämpötilan vaihteluja.
Koneen muutkin osat on tarkoitus testata vastaavalla tavalla.
Testilennot voivat johtaa matkustajalentoihin
Kun koekäyttö alkaa vuonna 2021, lentoja tehdään Yhdysvalloissa asutuilla seuduilla, jotta saadaan ensi käden tietoa mahdollisista meluhaitoista. Äänisaastetta analysoidaan maanpinnalla myös antureiden avulla.
Jos X-59 QueSST vastaa odotuksia, se tasoittaa tietä myös seuraavan sukupolven ääntä nopeammille matkustajalentokoneille.