Blown wing -tekniikan toimintaperiaate pohjautuu siihen, että pienten potkureiden siipipinnalle puhaltama ilma liikkuu nopeammin kuin se ilma, joka muutoin virtaa siipeä myöten koneen nousukiidon aikana.
Toisin sanoen potkureilla saavutetaan sama vaikutus kuin nopeuden lisäämisellä, eli nostovoima kasvaa.
Pienistä siivistä on hyötyä ilmassa
Konsepti tarjoaa uuden ratkaisun lentokonesuunnittelijoiden ikuisuusongelmaan. Jos kone varustetaan suurilla siivillä, se saa enemmän nostovoimaa ja voi nousta ilmaan lyhyemmällä lähtökiidolla.
Suurista siivistä on kuitenkin haittaa sen jälkeen, kun kone on saavuttanut matkalentokorkeutensa, sillä ne kasvattavat ilmanvastusta ja tekevät koneesta herkemmän turbulenssille.
Testilennot alkavat pian
Blown wing -tekniikkaa voidaan käyttää yhdessä tavallisella lentopolttoaineella käyvien moottoreiden kanssa, mutta sen ennustetaan lyövän itsensä läpi tulevaisuuden sähkölentokoneissa.
Nasa on testannut konseptia ja analysoinut ilmavirtauksia kuorma-autoon kiinnitetyllä koesiivellä.
Ensimmäisenä blown wing -varustuksen saa Nasan kokeellinen X-57 Maxwell. Testilennot alkavat jo vuoden 2019 aikana.