Bensiinipumppu

Näin bensiinipumppu tietää, että tankki on täynnä

Naksaus - ja bensiini lakkaa virtaamasta. Hyvin suunniteltu järjestelmä varmistaa, että bensiinipumppu kytkeytyy pois päältä, kun tankki on täynnä, eikä tankattaessa synny vaaratilanteita.

Naksaus - ja bensiini lakkaa virtaamasta. Hyvin suunniteltu järjestelmä varmistaa, että bensiinipumppu kytkeytyy pois päältä, kun tankki on täynnä, eikä tankattaessa synny vaaratilanteita.

Shutterstock

Tankkausautomaatissa hyödynnetään Venturi-ilmiötä, joka tarkoittaa nesteen nopeuden suurenemista ja paineen pienemistä, kun se virtaa ohuempaan putkeen.

Paineen pienenemisestä seuraa imu, joka sopii tankkausautomaatissa turvatekijäksi. Käyttämällä tankkauspistoolissa kavennettua putkea saadaan aikaan imuvaikutus.

Se vetää ilmaa sen pienen putken läpi, jonka suu avautuu tankkauspistoolin ulkoreunaan.

Neste liikkuu putkisssa, joiden halkaisija vaihtelee

Venturi-ilmiö voidaan selittää seuraavasti: kun neste virtaa suuremmasta putkesta pienempään, nesteen nopeus kasvaa mutta paine alenee. Jos neste virtaa takaisin suurempaan putkeen, nopeus hidastuu ja paine kasvaa.

© Shutterstock

Sähköinen mekanismi olisi hengenvaarallinen

Kun polttoainesäiliötä aletaan täyttää, ilma virtaa esteettömästi tankkauspistoolin pieneen putkeen ja bensiini virtaa vapaasti.

Siinä vaiheessa, kun säiliö on täynnä, pinta on niin ylhäällä, että pienen putken suu on bensiinissä. Kun ilma lakkaa kulkemasta, pumppauskin loppuu.

Tankkausautomaateissa yleinen järjestelmä keksittiin jo vuonna 1939. Koska se on mekaaninen, se on myös täysin turvallinen. Elektroniikka ja bensiinihöyryt olisivat sen sijaan riskialttiimpi yhdistelmä.

VIDEO: Kurkista bensiinipumppuun täällä: