Paineen pienenemisestä seuraa imu, joka sopii tankkausautomaatissa turvatekijäksi. Käyttämällä tankkauspistoolissa kavennettua putkea saadaan aikaan imuvaikutus.
Se vetää ilmaa sen pienen putken läpi, jonka suu avautuu tankkauspistoolin ulkoreunaan.
Sähköinen mekanismi olisi hengenvaarallinen
Kun polttoainesäiliötä aletaan täyttää, ilma virtaa esteettömästi tankkauspistoolin pieneen putkeen ja bensiini virtaa vapaasti.
Siinä vaiheessa, kun säiliö on täynnä, pinta on niin ylhäällä, että pienen putken suu on bensiinissä. Kun ilma lakkaa kulkemasta, pumppauskin loppuu.
Tankkausautomaateissa yleinen järjestelmä keksittiin jo vuonna 1939. Koska se on mekaaninen, se on myös täysin turvallinen. Elektroniikka ja bensiinihöyryt olisivat sen sijaan riskialttiimpi yhdistelmä.
VIDEO: Kurkista bensiinipumppuun täällä: