Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

näin puhelin vaikuttaa

Näin puhelin vaikuttaa sinuun

Erittäin todennäköisesti sinulla on se aina mukanasi ja katsot sitä vähän väliä. Sillä on pakko olla seurauksia. Älypuhelimesi vaikuttaa elimistöösi.

Photo by ROBIN WORRALL on Unsplash

Älypuhelimista on tullut kiinteä osa arkea – hyvässä ja pahassa. Tästä voit lukea, mitä puhelin tekee sinulle ja kehollesi.

1. Puhelin koukuttaa

© Shutterstock

Ilman puhelinta on vaikeaa olla, koska aivoissa erittyy pieniä määriä dopamiini-viestiainetta, kun puhelimella pelataan pelejä tai luetaan sovellusten lähettämiä viestejä. Aivoissa tapahtuu tällöin samoja asioita kuin esimerkiksi nautittaessa nikotiinia tai kokaiinia.

Dopamiini on yksi niistä asioista, jotka tekevät ihmisen riippuvaiseksi kokaiinista ja uhkapeleistä – ja puhelimesta.

2. Silmät heikkenevät

© Shutterstock

Tutkijat ovat sitä mieltä, että likinäköisyyden jatkuvan kasvun ja älypuhelinten käytön välillä on suora yhteys.

1970-luvulla esimerkiksi yhdysvaltalaisista vain neljännes oli likinäköisiä, mutta nyt luku jo noin 50 prosenttia. Joillakin Aasian seuduilla 90 prosenttia ihmisistä on nykyään likinäköisiä.

Likinäköisyys kasvattaa muiden silmäsairauksien, kuten glaukooman ja verkkokalvon irtoamisen, riskiä.

3. Puhelin rentouttaa

Aivot lähettävät aivoaaltoja useilla eri taajuuksilla. Alfa-aallot (8–12 Hz) yhdistetään usein rentoutumiseen – esimerkiksi mielen tyhjenemiseen mietiskelyn aikana. Gamma-aallot (36–42 Hz) taas yhdistetään tietoisempaan toimintaan. Niitä esiintyy muun muassa ratkottaessa laskutehtäviä.

Tutkimuksissa on myös osoitettu, että puhelimessa puhuminen voimistaa alfa-aaltoja. Puhelin toisin sanoen omalla tavallaan rentouttaa aivoja.

4. Sinisellä valolla on pimeä puoli

© Shutterstock

Älypuhelimet voivat viedä yöunen.

Suuri syntipukki on niiden näytön sininen valo, joka voi vaikuttaa siihen, kuinka kauan ihminen viipyy syvässä unessa. Syvän unen pituus puolestaan voi vaikuttaa diabeteksen, syövän ja liikapainon kaltaisiin terveysongelmiin. Siksi Apple onkin kehittänyt puhelimiinsa punertavan yövalon.

Jos aina ennen nukahtamista tuijotat sängyssäsi sinertävää valoa, elimistössä syntyy normaalia vähemmän melatoniini-hormonia, joka säätelee vuorokausirytmiä. Melatoniinintuotanto kasvaa pimeässä, ja melatoniinin määrän lisääntyminen tekee uniseksi.

Harvardin tutkijat suosittelevatkin siksi puhelimen panemista pois 2–3 tuntia ennen nukkumaanmenoa.

Lue myös:

Mobiililaitteet

Älypuhelin tuhoaa parisuhteesi

1 minuuttia
Pisaroita teflonpinnalla
Materiaalit

Tarttumaton pinnoite ei reagoi

3 minuuttia
Teknologia

Näin 5G-verkko muuttaa elämääsi

8 minuuttia

Kirjaudu sisään

Tarkista sähköpostiosoite
Salasana vaaditaan
Näytä Piilota

Oletko jo tilaaja? Oletko jo lehden tilaaja? Napsauta tästä

Uusi käyttäjä? Näin saat käyttöoikeuden!

Nollaa salasana

Syötä sähköpostiosoitteesi, niin saat ohjeet salasanasi nollaamiseksi.
Tarkista sähköpostiosoite

Tarkista sähköpostisi

Olemme lähettäneet sinulle sähköpostia osoitteeseen . Siinä on ohjeet, joiden avulla voit nollata salasanasi. Jos et ole saanut sähköpostia, tarkista, että se ei ole joutunut roskapostin joukkoon.

Anna uusi salasana.

Nyt sinun pitää antaa uusi salana. Salasanassa pitää olla vähintään 6 merkkiä. Kun olet luonut uuden sanasanan, sinua pyydetään kirjautumaan sisään palveluun.

Salasana vaaditaan
Näytä Piilota