Kojelauta opastaa
Volocopter esitteli sähkökäyttöisen lennokkinsa ensimmäisen prototyypin vuonna 2011. Nykymalli pystyy lentämään yhdellä latauksella 40 kilometriä ja kuljettamaan 200 kilon kuorman.
Saksalaisyhtiö on tehnyt lennokeillaan jo yli tuhat testilentoa. Kesällä 2019 se lensi Helsingissä. Lisäksi se testannut konettaan muun muassa Hampurissa ja Singaporessa.
Volocopterin dronessa on yhdeksän litiumakkua ja 18 sähkömoottorin pyörittämää roottoria. Reuters haastatteleman testilentäjän Paul Stonen mukaan lennokkia on helpompi ohjata kuin tavallista helikopteria.
Stone kertoo, että tavallisessa helikopterissa jokainen ohjainlaitteiden liike tuottaa uusien ohjausliikkeiden tarpeen, mikä tekee helikopterin ohjaamisesta mutkikkaan operaation lentäjälle.
Volocopterin taksilennokissa kojelauta on täynnä mikroantureita, jotka yhdessä kahden varajärjestelmän kanssa auttavat navigoinnissa.
Toimii myös tavarataksina
Sähkölennokkia voidaan käyttää myös kuljettamaan tavararahtia lentokentältä toiselle tai merellä olevasta laivasta maihin.
Tavaratoimitukset lennokeilla voivat olla todellisuutta Dubaissa jo muutaman kuukauden päästä. Persianlahden öljyvaltiossa kaavaillaan myös henkilöliikennettä Volocopterien ja muiden toimijoiden taksidroneilla lähivuosina.
Lentävien taksien lisäksi Dubaissa aiotaan vuoden sisään käynnistää maanteillä toimiva robottitaksiliikenne.
Saattaa siis käydä niin, että Dubaissa saadaan lentävät taksit normaaliliikenteeseen ennen Pariisia.
Lennokkilentokenttiä suunnitteilla
Samalla kun Volocopter äskettäin suoritti sähkölennokeillaan onnistuneen koelennon Pariisissa, yhtiö kartoitti koko matkakokonaisuutta, johon liittyy matkustajan saapuminen lentokentälle, lennokkimatka ja laskeutuminen.
Kolmea lentokenttää Pariisissa hallinnoiva Aeroports de Paris -yhtiö on ilmoittanut, että se aikoo avata lentokenttänsä myös lennokkiliikenteelle.
Pariisin alueneuvoston puheenjohtaja Valérie Pécresse julisti uuden lennokkiterminaalin avajaisten yhteydessä, että Pariisin haluaa tulla tunnetuksi nimenomaan sähköisestä lentoliikenteestä.
”Vuoden 2024 olympialaiset ovat erinomainen tilaisuus tuo esille hankettamme ja tehdä tunnetuksi palvelujamme”, Pécresse toteaa lehdistötiedotteessa.
Hän korostaa, että hanketta kehitetään Pariisin asukkaiden ehdoilla ja että lähes äänettömien taksilennokkien tarkoituksena on myös vähentää liikenteen hiilidioksidipäästöjä.