Jos etsit huippumodernia sähköpyörää, jossa on näppäriä lisätoimintoja, sinun kannattaa lukea tämä juttu.
Olen koonnut tähän kolme markkinoilla tällä hetkellä olevaa loistavaa ja teknisiltä ominaisuuksiltaan ykkösluokkaa olevaa sähköpyörää, joiden hinta ei nouse taivaisiin.
Uusi palsta esittelee viikon tärkeimmät tekniikkauutuudet

Palstaa pitää tanskalainen tekniikkatoimittaja Nicolai Franck, joka tuntee kaiken maailman vekottimet, tietoverkot ja digipalvelut.
Palsta on riippumaton, yritykset eivät ole maksaneet siitä, että niiden tuotteita mainitaan.
1. Cowboy 4 & 4ST

Cowboyn sähköpyörän tavaratelineellä ei ole kömpelöä akkua. Muutenkin uuden pyörän muotoilu on tyylikkään virtaviivainen.
Aika on jo kauan sitten ajanut kömpelön näköisten sähköpyörien ohi, joiden tavaratelineellä oli iso akku.
Yksi muotoilultaan tyylikkäimpiin kuuluvia sähköpyöriä on Cowboy 4, jota valmistaa belgialainen Cowboy-yritys.
Sen lisäksi, että pyörä näyttää hyvältä, siinä on myös todella mielenkiintoisia teknisiä ratkaisuja.
Voit esimerkiksi avata pyörän lukituksen automaattisesti vain siten, että lähestyt pyörää puhelin taskussasi. Cowboyn uusi sähköpyörä siis toimii kuin Teslan sähköautot.

Jokaiseen moderniin sähköpyörään kuuluu oma sovelluksensa. Cowboyn pyörälle on luonnollisesti oma appi.
Pyörään kuuluvassa sovelluksessa on runsaasti näppäriä toimintoja.
Mukana on luonnollisesti tilastot pyörälenkeistä, sääennusteet sekä navigointiapua vaihe vaiheelta, jos et tiedä, minne olet polkemassa.
Puhelin asennetaan sitä varten suunniteltuun telineeseen, jossa se myös latautuu langattomasti samaan aikaan kun pyöräilet.

Puhelimen ja polkupyörän täydellinen yhteensopivuus sekä puhelimen langaton lataustoiminto pyöräilyn aikana ovat Cowboyn pyörässä huipussaan.
Sovelluksessa on mukana myös monia turvatoimintoja.
Puhelin soittaa automaattisesti apua, jos pyöräilijä kaatuu. Jos taas varas vie pyörän, sen voi jäljittää GPS-paikantimella.
Akku on integroitu tyyllikkäästi pyörän runkoon, mutta se voidaan irrottaa latausta varten helposti.
Cowboy 4 -pyörän toimintasäde on noin 70 kilometriä yhdellä latauksella. Pyörästä on myös 4 ST -malli (jotkut voisivat kutsua sitä naistenpyöräksi), jossa pyöräilijän ajoasento on pystympi.

Comboy 4 -pyörästä on olemassa myös "naistenmalli" (model ST4), jossa selkään nousu on helppoa ja ohjaustanko on perusmallia korkeammalla.
Ensimmäiset Cowboy 4 -mallit tulevat kauppoihin syksyllä, mutta pyörästä voi tehdä jo ennakkovarauksia. Pyöriä ei kuitenkaan vielä toimiteta Pohjoismaihin.
2. VanMoof S3 & X3

Hollantilainen VanMoof on integroinut akut kokonaan runkoon, jolloin tuloksena on äärimmäisen tyylikäs muotoilu, mutta tyylikkyydellä on hintansa.
Cowboyn ehkä pahimmat kilpailijat ovat hollantilaisen VanMoofin kaksi pyörämallia S3 ja X3.
Kummankin muotoilu (miesten malleissa) ja toiminnot muistuttavat paljon Cowboyn pyörää, mutta yksi ratkaiseva erokin löytyy.
VanMoofin pyörän akkua ei voi irrottaa rungosta, sillä se on täysin integroitu siihen. Tämän vuoksi akku on ladattava ulkona tai autotallissa. Tai sitten koko pyörä on vietävä sisään latausta varten.
VanMoof on kuitenkin kehittänyt varavirtalähteen, joka voidaan kiinnittää pyörään. Se ratkaisee latausongelman ja tarjoaa lisäksi 100 lisäkilometriä.

Varavirtalähde antaa 100 lisäkilometriä ja ratkaisee samalla akun latausongelman, sillä akku on integroitu runkoon.
VanMoofin pyörän voi liittää Applen Etsi-toimintoon.
Toisin sanoen jos pyöräsi varastetaan, voit aina paikantaa sen samaan tapaan kuin iPhonen tai Applen uuden AirTag-avaimenperän.

TURVA VARKAUDEN VARALTA: VanMoofin sähköpyörän paikannusjärjestelmä on niin hyvä, että yritys takaa sinulle uuden pyörän, jos varastettua pyörää ei paikanneta 14 vuorokauden kuluessa.
Hollantilainen sähköpyöräyritys tarjoaa turvaa varkauden varalta. Jos pyörä varastetaan eikä VanMoof löydä sitä 14 vuorokauden kuluessa, saat uuden pyörän tilalle.
VanMoof on äskettäin laajentanut valikoimaa maista, joihin pyörää toimitetaan, joten Pohjoismaatkin alkavat olla hyvin mukana.
3. Veloretti

Veloretti on uusi tulokas sähköpyörämarkkinoilla. Tarjolla on retroa koko rahalla, mutta tekniikasta ei silti ole tingitty piiruakaan.
Cowboy ja VanMoof ovat aiemminkin olleet mukana sähköpyörämarkkinoilla ja määritelleet sähköpyörien muotoilua. Hollantilainen Veloretti on sen sijaan tähän asti valmistanut vain perinteisiä polkupyöriä.
Nyt Veloretti on esitellyt ensimmäiset sähköpyöränsä, mallien nimet ovat Electric Ivy ja Electric Ace.
Varsinkin naisten malli Ivy vaikuttaa hyvin retrolta Cowboyn ja VanMoofin malleihin verrattuna, mutta ulkomuodon takana on kuitenkin huippumoderni pyörä.
Velorettin malleissa on Cowboyn ja VanMoofin mallien tavoin automaattivaihteet, jotka vaihtuvat polkijan polkemisvoiman mukaan.
Ja klassiset öljyiset pyöränketjut on vaihdettu hiilikuituhihnaan.
Velorettin sähköpyörään kuuluu myös appi, jossa on GPS-toiminto. Sekin tukee Applen Etsi-toimintoa. Apissa on navigaattori ja katsaus pyöräilytietoihin.
Parhaaseen Tesla-tyyliin pyörä voidaan päivittää langattomasti, joten uusia toimintoja voidaan liittää integroidun 4G-yhteyden avulla.

Unohda öljyt, rasvaiset ketjut, ratisevat vaihteet ja mustat sormet. Hiilikuituhihna ja automaattivaihteet ovat vakioita uusissa sähköpyörämalleissa.
Velorettissa on kuitenkin toiminto, jolla se erottuu kahdesta muusta.
Ohjaustangossa on pieni näyttö, joka yhdistyy puhelimeesi Bluetoothin avulla.
Voit siis pitää puhelimesi taskussa ja silti käyttää Veloretti-sovelluksen toimintoja pyöräillessäsi.
Cowboyn tavoin Velorettin akun saa irti latausta varten. Yhdellä latauksella Ivy ja Ace kulkevat 120 kilometriä.
Velorettin sähköpyöriä myydään tällä hetkellä ainoastaan Hollannissa, Belgiassa ja Saksassa. Hyvä uutinen on se, että seuraavaksi yritys aikoo laajentaa toimituksia Pohjoismaihin.
Miksi juuri nämä kolme?
Näille kolmelle sähköpyörälle yhteistä on se, että niiden suunnittelussa on otettu huomioon sovellukset ja palvelut, joiden myötä pyörät ovat kiinnostavia minun kaltaisilleni ihmisille, jotka haluavat hieman leikkiä tekniikalla.
Uusien sähköautojen tavoin nämä kolme pyörää ovat myös sulautumassa tietokoneiksi, joissa ohjelmisto ja pyörä yhdessä luovat käyttökokemuksen.
Kaikissa kolmessa pyörässä on automaattivaihteet, hiilikuituhihna ja pyörään integroidut ledit. Pyörät on suunniteltu tulevaisuutta varten, ne eivät ole vanhojen pyörämallien sähköisiä versioita.
Muotoilultaan ne kaikki erottuvat perinteisistä liikenteessä näkyvistä sähköpyöristä. Ja jos pyörä maksaa reilusti yli 2 000 euroa, sen on myös syytä näyttää hyvältä.
Ja ennen kaikkea sekä Cowboy että VanMoof ovat saaneet erittäin hyvät arvostelut, ja pyöriä kehitetään koko ajan entistä paremmiksi.
Velorettin pyörät ovat aivan uusia, mutta niitäkin on jo ehditty kehua testeissä.
Seuraan mielenkiinnolla, kun näitä pyöriä alkaa näkyä liikenteessä. Meidän leveysasteillamme sähköpyörät ja sähköautot yleistyvät aivan varmasti lähitulevaisuudessa.