Jätehiilikuitu parantaa tien turvallisuutta
Tutkijaryhmä on lyönyt kaksi kärpästä yhdellä iskulla: käyttämällä romutetun lentokoneen materiaalia se onnistui luomaan aineen, joka soveltuu hyvin teiden päällystämiseen.
Yhdysvaltalaisen Washingtonin valtionyliopiston tutkijat halusivat lyödä kaksi kärpästä yhdellä iskulla.
Ensimmäinen ongelma liittyi koviin, tiiviisiin tienpäällysteisiin, joita sadeveden on mahdoton läpäistä. Siksi esimerkiksi ukkoskuuro saa tiet lainehtimaan vaarallisesti.
Kuluminen on ollut iso ongelma
Ennustetun ilmastonmuutoksen seurauksena rankkasateiden oletetaan yleistyvän, mikä voi usein johtaa hulevesijärjestelmien ylikuormittumiseen ja tulviin.
Huokoiset, läpäisevät päällysteet ovat kokeissa toimineet hyvin, mutta niiden kestävyys on kyseenalainen. Ratkaisua on etsitty komposiittibetonista, joka paitsi imee vettä myös kestää kulutusta. Sen aineosiin kuuluu kuitenkin hiilikuitu, joka nostaa hintaa. Siksi tutkijat käänsivät katseensa jätevuoriin.
Materiaali saatiin romulentokoneista
Hiilikuitua on valmistettu jo niin kauan, että sitä alkaa olla suuria määriä romun joukossa. Kierrätys on kuitenkin vielä lapsenkengissä, vaikka hiilikuitua voi olla kannattavaa käyttää uudelleen.
Yhdysvaltalaistutkimuksessa komposiittibetoniin lisättiin vanhaa hiilikuitua, joka oli peräisin romutetuista Boeing-lentokoneista.
Vaihtoehtoisia lähteitä ovat esimerkiksi käytöstä poistetut autot ja tuulivoimalat. Kierrätysprosessissa pyrittiin mahdollisimman pieneen ympäristökuormitukseen kemiallisten aineiden ja energian tarpeen osalta.
Uudenlainen tienpäällyste päästää hyvin vettä lävitseen. Laattojen käyttökelpoisuutta testataan ensin kevyen liikenteen väylillä.