On monia yleisiä vinkkejä siitä, miten sähköauto kannattaa latada, jotta akun kapasiteetti ei heikkene.
Yksi niistä on se, että pikalataus on akulle kovempi rasitus kuin hidas lataus.
Yhdysvaltalainen analyysiyritys on nyt tutkinut jopa 12 500 Teslan tietoja selvittääkseen, miten latausmenetelmät vaikuttavat akun toimintasäteeseen ajan mittaan.
Tulokset panevat miettimään.
Recurrent Auto -analyysiyritys tarkasteli Tesla Model 3:n ja Model Y:n akkujen heikkenemistä. Tarkastelussa oli akkuja, joita oli ladattu vähintään 90 prosenttia pikalatauksella, ja akkuja, joita oli pikaladattu alle 10 prosenttia latauskerroista.
Ei suuria eroja
Luvuista kävi ilmi, että akun toimintasäteen heikkeneminen näytti olevan lähes sama latausmenetelmästä riippumatta. Toisin sanoen akkujen kunnossa ei ollut merkittäviä eroja 1 000 ja 2 000 päivän aikana mitattuna.
Tämän perusteella yritys päätteli, että satunnainen pikalataus ei näytä vahingoittavan akkua.
Vaikka johtopäätös onkin vastoin yleistä käsitystä, Søren W. Rasmussen ei ole yllättynyt. Rasmussen on Euroopan Car of the Year -komitean puheenjohtaja ja Tanskan autoliiton lehden toimittaja.
”Sähköautot pärjäävät paljon paremmin aiemmin on uskottiin”, Rasmussen sanoo Tieteen Kuvalehdelle.
Näin lataat sähköauton parhaiten
Vaikka akun heikkenemisessä ei näytä olevan suurta eroa pikalatauksen ja hitaan latauksen välillä, Rasmussenilla on joitakin neuvoja niille, jotka haluavat pitää huolta akustaan.
- Lataa akku lämpinämä.
- Älä lataa akkua aivan 100 prosenttiin.
- Varmista, että lataat akun hitaasti silloin tällöin sen mukaan, kuinka usein lataat ja ajat – esimerkiksi kerran kuukaudessa.
On olemassa esimerkkejä tapauksista, joissa akku on heikentynyt pikalatauksesta, mutta Rasmussenin mukaan niiden jälkeen akkujen tekniikka on kehittynyt paljon.
”Kahdeksan vuotta vanhoissa sähköautoissa on hyvin erilainen akku kuin nykyautoissa, joten niitä on vaikea verrata”, hän sanoo.
Rasmussenin mukaan yksi tärkeimmistä teknisistä läpimurroista akuissa on parempi ja kehittyneempi lämpötilan säätö, jossa lämpöpumppu joko lämmittää tai jäähdyttää akkua ulkolämpötilan mukaan.
Näin varmistetaan se, että lämpötila on on akulle sopiva, mikä pidentää akun käyttöikää.

Kaaviossa verrataan pikalatausta ja hidasta latausta. Sininen viiva merkitsee useita pikalatauksia, vihreä harvoja pikalatauksia. Testissä oli mukana 6 300 Tesla Model 3 -autoa.
X-akseli: Päivien lukumäärä
Y-akseli: Prosenttia toimintasäteestä

Kaaviossa verrataan pikalatausta ja hidasta latausta. Sininen viiva merkitsee useita pikalatauksia, vihreä harvoja pikalatauksia. Testissä oli 4 400 Tesla Model Y -autoa.
X-akseli: Päivien lukumäärä
Y-akseli: Prosenttia toimintasäteestä
Akkujen aiempaa parempi suojaus ei koske vain Teslaa.
Siksi Rasmussen uskoo, että tutkimuksen tuloksia voidaan soveltaa myös muihin sähköautoihin, vaikka saatavilla onkin vain vähän tutkimustuloksia.
”Se näyttää olevan yleinen suuntaus. Useimmat alan asiantuntijat sanovat, että autoa voi huoletta pikaladata usein, sillä akku vähentää itse lataustehoa”, hän sanoo.
Kahden eri lataustyypin käyttäminen on kuitenkin edelleen hyvä asia akun kestävyyden kannalta, hän selittää.
”Pikalatausta voi käyttää usein. Suosittelemme kuitenkin, että akku ladataan vaikka kerran kuukaudessa hitaalla latauksella”. hän sanoo.
Analyysiyritys korostaa, että tällä hetkellä on vielä vaikea määrittää, miten säännöllinen pikalataus vaikuttaa akun toimintakykyyn 5, 10 tai 20 vuoden kuluttua.