Teknologia - Ydinvoima

Fukushiman radioaktiivisuus moninkertaistui yllättäen

Japanilaisen Fukushiman kakkosreaktorin radioaktiivisuus ampaisi lyhyessä ajassa pilviin. Asiantuntijat eivät vielä osaa selittää ilmiötä.

Japanin itärannikolla tapahtui voimakas maanjäristys 11. maaliskuuta 2011. Maa Fukushima Daiichi -ydinvoimalan alla repeytyi, jolloin reaktorin hajosivat ja räjähtivät.

Tuosta on kulunut lähes kuusi vuotta, mutta tilanne ei ole vieläkään rauhoittunut. Säteily on nimittäin noussut ennätystasolle.

Kakkosreaktorin radioaktiivisuus on kohonnut parin viime viikon aikana ennätyksellisen korkeaksi.

73 sievertistä 530 sievertiin

Radioaktiivisuudeksi on nyt mitattu 530 sievertiä tunnissa, kun aiempi ennätys oli 73 sievertiä.

Sievert on säteilyannoksen mittayksikkö, joka kuvaa ionisoivan säteilyn biologisia vaikutuksia ihmisen kudoksissa.

Jo 1 sievert voi aiheuttaa hiustenlähtöä, sairauksia ja hedelmällisyyden menettämisen. 10 sievertin säteilyannos tappaa ihmisen kolmessa viikossa.

Vaikea mitattava

Asiantuntijat eivät vielä tiedä varmuudella säteilyn nopean vahvistumisen syytä, mutta heillä on sille kaksi mahdollista selitystä.

Joko tähänastiset mittaukset ovat olleet virheellisiä tai sitten reaktorissa on tapahtunut jokin tuntematon muutos.

Koska radioaktiivisuustaso on niin korkea, reaktorin sisusten tilanteesta on vaikea saada selkeää kuvaa.

Mittauksia kameran avulla

Uudet mittaukset on tehty kauko-ohjatulla kameralla, mutta sellainen kestää vain 1000 sievertin säteilyannoksen, joten sitä pystyttiin käyttämään vain parin tunnin ajan. Tutkijat voivat määrittää radioaktiivisuuden määrän analysoimalla kuviin aiheutuneita sähköisiä häiriöitä.

Kameroiden virhemarginaali on noin 30 prosenttia, mutta senkin huomioon ottaen todellinen säteilyarvo asettuu välille 370–690 sievertiä.