Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

el-bil, opladning, hurtig

Uusi akku latautuu 60 kertaa aiempaa nopeammin

Australialainen yritys on kehittänyt akun, joka voi ladata tulevaisuuden sähköautot pikapikaa ja antaa niille pidemmän toimintasäteen.

Shutterstock

Maailman autonvalmistajat ovat kiivasta vauhtia siirtymässä ympäristöystävällisiin sähköautoihin. Litiumioniakuissa, jotka antavat energiaa autojen sähkömoottoreille, on kuitenkin vakavia puutteita.

Ne ovat kalliita ja painavia ja vievät paljon tilaa, ja lisäksi niiden lataamiseen kuluu paljon kauemmin aikaa kuin polttomoottorilla varustetun auton tankin täyttämiseen.

Uusia ja parempia akkutyyppejä on kehitteillä, ja yksi ensimmäisistä myyntiin tulleista on australialaisen GMG-akkuyrityksen kehittämä yhteistyössä Queenslandin yliopiston kanssa.

Osapuolet ovat yhdessä juuri ilmoittaneet, että he ovat saaneet lähes valmiiksi alumiini-ioniakun, joka latautuu 60 niin nopeasti kuin litiumioniakku ja joka voi sisältää kolme kertaa niin paljon energiaa.

Lisäksi uusi akku ei kuumene paljon, joten sähköauto ei tarvitse raskasta jäähdytysjärjestelmää.

Tesla S, sähköauto

Tesla S:n akku koostuu tuhansista pienistä litiumionikennoista.

© Shutterstock

3 faktaa akuista

Ensimmäinen: Ranskalainen Gaston Planté keksi ladattavan akun vuonna 1859.

Suurin: Kaliforniassa yhden 400 000 kWh:n akun suunnitellaan varastoivan mm. aurinkokennojen sähköä.

Monilukuisin: Tesla S:n akusto koostuu 8 256 pienestä litiumioniakusta.

Kehittäjien lupaama latausnopeus tarkoittaa, että sähköauto voisi kulkea alumiini-ioniakulla 500–600 kilometriä vain yhden minuutin latauksella.

Tämä vastaa suurin piirtein matkaa, jonka bensiiniautolla voi taittaa yhden minuutin tankkauksella, ja "täydellä tankillisella" matka olisi samaa suuruusluokkaa.

Litiumioniakku kehitettiin 1980-luvulla. Se antaa sähköä, kun positiivisesti varautunut litiumioni liikkuu akun sisällä elektrodilta toiselle.

Litiumionilla on vain yksi elektroni, kun taas alumiini-ionilla on kolme elektronia, joten kun litium korvataan alumiinilla, akku voi antaa kolminkertaisesti energiaa. Lisäksi alumiini on halvempaa ja sitä on saatavissa helpommin.

GMG ja Queenslandin yliopisto arvioivat, että uusi akku tulee myyntiin vuonna 2022. Ensimmäiset sitä käyttävät sähköautot otetaan käyttöön vuonna 2024.

Lue myös:

Kirjaudu sisään

Tarkista sähköpostiosoite
Salasana vaaditaan
Näytä Piilota

Oletko jo tilaaja? Oletko jo lehden tilaaja? Napsauta tästä

Uusi käyttäjä? Näin saat käyttöoikeuden!

Nollaa salasana

Syötä sähköpostiosoitteesi, niin saat ohjeet salasanasi nollaamiseksi.
Tarkista sähköpostiosoite

Tarkista sähköpostisi

Olemme lähettäneet sinulle sähköpostia osoitteeseen . Siinä on ohjeet, joiden avulla voit nollata salasanasi. Jos et ole saanut sähköpostia, tarkista, että se ei ole joutunut roskapostin joukkoon.

Anna uusi salasana.

Nyt sinun pitää antaa uusi salana. Salasanassa pitää olla vähintään 6 merkkiä. Kun olet luonut uuden sanasanan, sinua pyydetään kirjautumaan sisään palveluun.

Salasana vaaditaan
Näytä Piilota