Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Totuus akuista

Akut ovat raskaita, tehottomia ja täynnä kalliita ja myrkyllisiä kemikaaleja. Niitä kuitenkin tarvitaan, kun fossiilisia polttoaineita korvataan tuuli-, aurinko- ja vesivoimalla.

Shutterstock

"Akut säästävät luontoa" – Osittain totta

Taistelussa ilmaston lämpenemistä vastaan voidaan hyödyntää akkuja, sillä ne mahdollistavat vihreistä energialähteistä, kuten aurinko-, tuuli- ja vesivoimaloista, peräisin olevan sähkön varastoinnin ja langattoman käytön.

Laskelmien mukaan kuitenkin tavallinen sähköauton akku aiheuttaa yhdeksän tonnin hiilidioksidipäästöt, mikä tarkoittaa, että sähköauton ilmastokuorma on kaksi kertaa niin suuri kuin bensiiniauton.

Lisäksi nykyakut sisältävät muun muassa kobolttia ja litiumia, joka on kevyt hopeanharmaa metalli. Litiumin hankinta pilaa vettä ja aiheuttaa vesipulaa kaivosalueilla Argentiinassa, Boliviassa ja Chilessä. Siksi sen kierrätys kiinnostaa.

Lue, miten litiumionit liikkuvat akussa ja miten akku latautuu

1 / 3
123

Tätä nykyä noin viisi prosenttia kierrätetään, mutta tilanteen odotetaan muuttuvan nopeasti.

Vuonna 2019 International Institute for Sustainable Development -ajatushautomo ennusti, että kierrätettävän litiumin ja koboltin arvo on jo lähes 20 miljardia euroa vuonna 2025.

"Akku lyö polttonesteen laudalta" – Tarua

Energiatiheys ilmaisee, paljonko akkuun tai polttoaineeseen on varastoitunut energiaa tilavuus- tai painoyksikköä kohti.

Siten se sopii eri energialähteiden vertailuun. Siinä akut jäävät hännille, olivatpa ne kuinka hyviä tahansa.

Tonniin suihkumoottorin polttoainetta on varastoitunut 14-kertainen määrä energiaa verrattuna samanpainoiseen akkuun, ja sähkökuorma-auton kuljetuskyky on 40 prosenttia pienempi kuin vastaavan polttomoottoriauton.

Eroa kasvattaa vielä se, että ajoneuvot kevenevät käyttäessään polttoainetta, mutta akku säilyttää painonsa. Paino on ongelma etenkin sähkölentokoneille.

Kanadalainen Harbour Air -yritys on menestyksekkäästi testannut maailman ensimmäistä kaupallista täysin sähköistä lentokonetta.

"Vihreä liikenne on kalliimpaa" – Tarua

Akut ovat olleet tärkeä syy niistä riippuvaisten ajoneuvojen korkeaan hintaan, mutta ne ovat Yhdysvaltojen energiaministeriön mukaan halpenemassa.

Ennusteista käy ilmi, että vuonna 2020 akkujen hinta laskee noin 100 euroon kilowattitunnilta (kWh).

Hinnanlasku tekee sähköautoista bensiiniautoja kannattavampia. Kilowattituntia huojistaa varsinkin kysynnän kasvusta seuraava massatuotannon yleistyminen.

Ajoneuvoakut ovat halventuneet vuoden 2010 jälkeen 87%.

Hinta euroa kilowattitunnilta

Katso, miten litiumioniakut toimivat, ja opi lisää akkujen eliniästä.

Litiumioniakut ovat nykyään yleisimpiä. Niitä käytetään kännyköissä, kannettavissa tietokoneissa ja sähköisissä liikennevälineissä.

Lue myös:

Ydinvoima

Tutkija: "Turkinpippurit" tekevät ydinvoimasta 100-prosenttisen turvallista

2 minuuttia
Akut

Uusi akku lataa itsensä ilman vesihöyrystä

2 minuuttia
Energia

Harppaus kohti loputonta energianlähdettä

10 minuuttia

Kirjaudu sisään

Tarkista sähköpostiosoite
Salasana vaaditaan
Näytä Piilota

Oletko jo tilaaja? Oletko jo lehden tilaaja? Napsauta tästä

Uusi käyttäjä? Näin saat käyttöoikeuden!

Nollaa salasana

Syötä sähköpostiosoitteesi, niin saat ohjeet salasanasi nollaamiseksi.
Tarkista sähköpostiosoite

Tarkista sähköpostisi

Olemme lähettäneet sinulle sähköpostia osoitteeseen . Siinä on ohjeet, joiden avulla voit nollata salasanasi. Jos et ole saanut sähköpostia, tarkista, että se ei ole joutunut roskapostin joukkoon.

Anna uusi salasana.

Nyt sinun pitää antaa uusi salana. Salasanassa pitää olla vähintään 6 merkkiä. Kun olet luonut uuden sanasanan, sinua pyydetään kirjautumaan sisään palveluun.

Salasana vaaditaan
Näytä Piilota