Totuus akuista

Akut ovat raskaita, tehottomia ja täynnä kalliita ja myrkyllisiä kemikaaleja. Niitä kuitenkin tarvitaan, kun fossiilisia polttoaineita korvataan tuuli-, aurinko- ja vesivoimalla.

Akut ovat raskaita, tehottomia ja täynnä kalliita ja myrkyllisiä kemikaaleja. Niitä kuitenkin tarvitaan, kun fossiilisia polttoaineita korvataan tuuli-, aurinko- ja vesivoimalla.

Shutterstock

"Akut säästävät luontoa" – Osittain totta

Taistelussa ilmaston lämpenemistä vastaan voidaan hyödyntää akkuja, sillä ne mahdollistavat vihreistä energialähteistä, kuten aurinko-, tuuli- ja vesivoimaloista, peräisin olevan sähkön varastoinnin ja langattoman käytön.

Laskelmien mukaan kuitenkin tavallinen sähköauton akku aiheuttaa yhdeksän tonnin hiilidioksidipäästöt, mikä tarkoittaa, että sähköauton ilmastokuorma on kaksi kertaa niin suuri kuin bensiiniauton.

Lisäksi nykyakut sisältävät muun muassa kobolttia ja litiumia, joka on kevyt hopeanharmaa metalli. Litiumin hankinta pilaa vettä ja aiheuttaa vesipulaa kaivosalueilla Argentiinassa, Boliviassa ja Chilessä. Siksi sen kierrätys kiinnostaa.

Lue, miten litiumionit liikkuvat akussa ja miten akku latautuu

/ 3

Pitkä käyttöaika

Plusnapa (anodi) koostuu litiummetallioksidista (punaiset pallot), jonka ansiosta mm. akun kapasiteetti on suuri.

1

Ionien liike

Kun akkua käytetään, litiumionit kulkevat katodilta anodille (keltaiset katkoviivat). Latauksen aikana suunta on vastakkainen.

2

Ionien varastointi

Miinusnapa (katodi) koostuu hiilimateriaalista, petrolikoksista, johon litiumionit (siniset pallot) voivat varastoitua.

3
©

Tätä nykyä noin viisi prosenttia kierrätetään, mutta tilanteen odotetaan muuttuvan nopeasti.

Vuonna 2019 International Institute for Sustainable Development -ajatushautomo ennusti, että kierrätettävän litiumin ja koboltin arvo on jo lähes 20 miljardia euroa vuonna 2025.

"Akku lyö polttonesteen laudalta" – Tarua

Energiatiheys ilmaisee, paljonko akkuun tai polttoaineeseen on varastoitunut energiaa tilavuus- tai painoyksikköä kohti.

Siten se sopii eri energialähteiden vertailuun. Siinä akut jäävät hännille, olivatpa ne kuinka hyviä tahansa.

Tonniin suihkumoottorin polttoainetta on varastoitunut 14-kertainen määrä energiaa verrattuna samanpainoiseen akkuun, ja sähkökuorma-auton kuljetuskyky on 40 prosenttia pienempi kuin vastaavan polttomoottoriauton.

Eroa kasvattaa vielä se, että ajoneuvot kevenevät käyttäessään polttoainetta, mutta akku säilyttää painonsa. Paino on ongelma etenkin sähkölentokoneille.

Kanadalainen Harbour Air -yritys on menestyksekkäästi testannut maailman ensimmäistä kaupallista täysin sähköistä lentokonetta.

"Vihreä liikenne on kalliimpaa" – Tarua

Akut ovat olleet tärkeä syy niistä riippuvaisten ajoneuvojen korkeaan hintaan, mutta ne ovat Yhdysvaltojen energiaministeriön mukaan halpenemassa.

Ennusteista käy ilmi, että vuonna 2020 akkujen hinta laskee noin 100 euroon kilowattitunnilta (kWh).

Hinnanlasku tekee sähköautoista bensiiniautoja kannattavampia. Kilowattituntia huojistaa varsinkin kysynnän kasvusta seuraava massatuotannon yleistyminen.

Ajoneuvoakut ovat halventuneet vuoden 2010 jälkeen 87%.

Hinta euroa kilowattitunnilta

Katso, miten litiumioniakut toimivat, ja opi lisää akkujen eliniästä.

Litiumioniakut ovat nykyään yleisimpiä. Niitä käytetään kännyköissä, kannettavissa tietokoneissa ja sähköisissä liikennevälineissä.