Tieteessä etsitään jatkuvasti uusia tapoja tuottaa akkuja, jotka latautuisivat nopeammin, kestäisivät pidempään ja säilyttäisivät latauksensa paremmin.
Stanfordin yliopiston tutkijaryhmä on ottanut uudella keksinnöllään ison harppauksen oikeaan suuntaan. Nature-lehdessä ryhmä kuvaa, miten sen onnistui aktivoida litiumakun toimimattomat osat uudestaan niin, että akku toimi peräti 30 prosenttia pidempään.
Läpimurrolla voi olla iso merkitys sähköautojen omistajille, jotka kärsivät siitä, että auton akut menettävät ajan mittaan kykynsä varastoida sähköä.
Akkuihin muodostuu "kuolleita" saarekkeita
Ladattava litiumakku latautuu ja purkautuu litiumionien liikkuessa vuoron perään negatiiviselta elektrodilta, anodilta, positiiviselle elektrodille, katodille, ja takaisin.
Kun akku on ladattu ja varaus purkautunut kyllin monta kertaa, osa akun litiumista muuttuu kemiallisesti passiiviseksi ja akkuun muodostuu kuolleita litiumsaarekkeita, jotka liikkuvat edestakaisin mutta eivät enää pääse kontaktiin elektrodien kanssa.
Sähköä varaava materiaali menettää näin vähitellen kykynsä latautua.