Ansaitse rahaa ajaessa: Myy ylimääräinen virta muille sähköautoille

Yhdysvaltalaisyliopiston tutkija on kehittänyt pilvipohjaisen järjestelmän sähköautojen lataukseen ajon aikana. Järjestelmä mahdollistaa oman ylimääräisen virran myymisen muille.

Yhdysvaltalaisyliopiston tutkija on kehittänyt pilvipohjaisen järjestelmän sähköautojen lataukseen ajon aikana. Järjestelmä mahdollistaa oman ylimääräisen virran myymisen muille.

Shutterstock

Sähköautoja huristelee tätä nykyä teillä enemmän kuin koskaan. Vaikka sähköautojen akut kehittyvätkin jatkuvasti, suurin osa joutuu silti pysähtymään latausasemalla ainakin aina 200 kilometrin välein.

Yhdysvaltalaisen Kansasin yliopiston tutkija on kehittänyt pilvipohjaisen mallin, jossa sähköauton akkua voi ladata kesken ajon muiden sähköautojen avulla – ilman, että kuskin tarvitsee pysähtyä latausasemalle tuntikausien ajaksi.

Järjestelmä yhdistää sähköautot pieneen yhteiseen verkkoon, jossa autot pitävät silmällä toistensa akkujen varaustasoa.

Akun lataus tapahtuu vauhdissa hieman samalla periaatteella kuin lentokoneiden tankkaus ilmassa.

Ylimääräinen akku antaa virtaa

Nerokkaan latausjärjestelmän kehitystyötä johtaa Kansasin yliopiston tieto- ja sähkötekniikan apulaisprofessori Tamzidul Hoque.

Yhdessä floridalaistutkijoiden kanssa kehitetty järjestelmä sisältää kolme vaihetta:

Ensimmäisessä vaiheessa sähköautoon on asennettava tietojärjestelmä, joka seuraa, onko lähistöllä samaan pilvipohjaiseen verkostoon kuuluvia autoja ja mikä niiden akkujen varaustaso on.

Seuraavassa vaiheessa pidempää matkaa tekevä sähköauto, jonka akussa ei ole enää riittävästi virtaa, voi yhdistää itsensä maksua vastaan toiseen sähköautoon, jonka akussa virtaa riittää.

Latausmalli hyödyntää jakamistalouden periaatteita taloudellisella kannustimella höystettynä. Tanskan autoliiton FDM:n edustaja Ilyas Dogru

Kolmas vaihe on kahden auton akkujen yhdistäminen toisiinsa. Yhdistäminen tapahtuu autojen ajaessa rinnakkain samalla nopeudella, jolloin autojen väliin virittyy latauskaapeli automaattisesti.

Ajon aikana virta latautuu pienempään akkuun, jollainen autossa täytyy olla tavallisen litiumioniakun lisäksi. Suurempaa litiumioniakkua ladataan normaalisti latausasemilla.

Koska kahdella autolla ei välttämättä ole sama matka, tutkijat huomauttavat, että pienemmän akun on syytä latautua tavallista nopeammin.

Vielä ei ole valmista

Tutkijoiden mukaan sähköauton akun hyytyminen kesken ajon ja ihmisten halu ansaita rahaa mahdollistavat sen, että palvelu leviää ajan myötä laajemman joukon käyttöön.

Ratkaisun yleistyminen vaatii kuitenkin, että sähköautojen valmistajat uskovat visioon ja alkavat asennuttaa autoihinsa sekä tietojärjestelmän, automaattilatauksen ja ylimääräisen pienemmän (ja kalliimman) akun.

Konseptiin kuuluvat myös erityiset latausautot eli kuorma-autot, jotka ajelevat ympäriinsä, jotta sähköautoilijat voivat ladata autonsa akun missä vain kesken matkaa.

Mahdollisuus koko Euroopalle

Tanskan autoliiton FDM:n edustaja Ilyas Dogru näkee, että ajon aikana tapahtuva akun lataus voisi toimia myös Euroopan laajuisesti – tosin vasta pitkällä aikavälillä.

Hän huomauttaa, että yhdysvaltalaisten kehittämä ajon aikaisen latauksen malli edellyttää, että konsepti rakennetaan niin kutsutun Vehicle-to-Grid-mallin (V2G) päälle, jossa sähköautot, joiden akuissa on virtaa, syöttävät virtaa takaisin sähköverkkoon tarpeen mukaan.

Kun se on mahdollista tulevina vuosina, sen jälkeen kuvaan voi astua myös vauhdissa tapahtuva lataus autojen välillä.

”Latausmalli hyödyntää jakamistalouden periaatteita taloudellisella kannustimella höystettynä. Jos mallista saadaan helppo ja selkeä käyttää, käyttäjät, jotka ovat saaneet sähköä edullisesti tai ilmaiseksi, saattavat olla kiinnostuneita myymään sitä eteenpäin”, Dogru sanoo Tieteen Kuvalehdelle.