Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Viljellyt miniaivot paljastavat, mikä meissä on neandertalilaista

Ennen kuin neandertalilaiset kuolivat sukupuuttoon, ne onnistuivat ujuttamaan itsensä nykyihmisen dna:han. Nyt laboratoriossa on kasvatettu pikkiriikkisiä neandertalilaisaivoja, joiden toivotaan näyttävän, miten muinainen ihmislaji vaikuttaa meissä nykyisin.

Neandertalilaisen luurangoista ei voida päätellä niiden aivoista mitään muuta kuin niiden muoto, sillä pehmeä aivokudos on hävinnyt niiden kalloista 40 000 vuoden aikana.

Nyt Evolutionaarisen antropologian Max Planck -instituutin geenitutkijat ovat herättäneet neandertalilaisen aivot henkiin petrimaljassa ja ensimmäistä kertaa alkaneet tutkia sitä, mikä rooli neandertalilaisgeeneillä on solujen kehityksessä.

Tutkimus voi olla lähtölaukaus sen selvittämiselle, miten neandertalilaisgeenit vaikuttavat niin ruoansulatukseen ja ajatteluun kuin hermoston toimintaan ja immuunijärjestelmäänkin. Se voi lyhyesti sanottuna paljastaa, miten neandertalinihminen elää edelleen nykyihmisessä.

Aivokudosta, jossa on neandertalinihmisen perimää. Näillä organoideilla eli kolmiulotteisilla soluviljelmillä, jotka ovat kuin aivot minikoossa, voidaan ehkä selvittää neandertalilaisperimän vaikutusta nykyihmisen soluissa.