Varhaisilla briteillä oli tumma iho

Dna-analyysin perusteella 10 000 vuotta sitten Britteinsaarilla eläneellä "Cheddarin miehellä" oli tumma iho, kihara tukka ja siniset silmät.

Justin Tallis/AFP/Ritzau Scanpix

Kihara tukka, siniset silmät ja tumma iho eivät ehkä ensimmäisenä tule mieleen, kun puhutaan tyypillisestä Britteinsaarten asukkaasta.

Nuo ovat kuitenkin juuri saarten alkuperäisväestön piirteet, kertoo dna-tutkimus, jossa selvitettiin niin sanotun Cheddarin miehen geneettisiä piirteitä.

Cheddarin mieheksi kutsutaan 10 000 vuotta vanhaa luurankoa, joka löydettiin 1903 Lounais-Englannista läheltä Cheddarin kylää.

Luurangon dna-tutkimus on tehty evoluutiogenetiikan professori Mark Thomasin johdolla Lontoon luonnonhistoriallisessa museossa.

Iho vaaleni myöhemmin

Geenitutkimus osoittaa, että Cheddarin mies kuului keräilijä-metsästäjäkansaan, joka tuli Englantiin muualta Euroopasta viime jääkauden jälkeen noin 11 000 vuotta sitten.

Ihonväriin vaikuttavat useat geenit, jotka ovat jakautuneet eri kromosomeihin. Pohjois-Euroopassa yleinen vaalea ihonväri on melko tuore ominaisuus, joka on todennäköisesti syntynyt, jotta iho pystyy tehokkaasti imemään vähäisen auringonvalon ultraviolettisäteilyä tuottaakseen D-vitamiinia.

Siniset silmät tiesivät enemmän seksiä

Aurinkoisemmassa etelässä tultiin toimeen tummalla iholla. Toisten teorioiden mukaan vaalea iho yleistyi maanviljelyn myötä, sillä kasviksissa ei ole D-vitamiinia.

Sinisilmäisyys on saattanut yleistyä, koska sitä on pidetty viehättävänä ominaisuutena kumppania valittaessa.