Miksi neandertalilaiset katosivat?

Neandertalilaiset katosivat lyhyessä ajassa. Lajin tuhon syystä on olemassa monta käsitystä. Sairaudet ja huono sopeutumiskyky uusiin olosuhteisiin ovat tutkijoiden parhaimpien arvausten joukossa.

Neandertalinihmisten tuhon syytä ei varmuudella tiedetä.

Teorioita on monia, ja yksi niistä on se, että kun ihmislajit kohtasivat Euroopassa noin 100?000 vuotta sitten, nykyihmiset tartuttivat sukulaislajiimme sairauden, joka koitui sen kohtaloksi.

Neandertalilaiset vilustuivat

Tutkimuksissa on löydetty viitteitä siitä, että neandertalilaiset saivat Homo sapiensilta muun muassa tuberkuloosin, lavantaudin, hinkuyskän, aivotulehduksen ja mahahaavan.

Esivanhempamme olivat ainakin jossain määrin vastustuskykyisiä näille taudeille, mutta neandertalinihmisille, jotka eivät olleet kokeneet niitä ennen, ne saattoivat olla hengenvaarallisia.

4 muuta teoriaa neandertalilaisista

Meissä kaikissa voi olla hitunen neandertalilaista, sillä nykyihmiset ja neandertalinihmiset saivat lapsia keskenään.

Neandertalilaisyhteisöt kuitenkin tuhoutuivat. Syyksi on esitetty tauteja, tulivuorenpurkauksia ja huonoa sopeutumiskykyä.

1. Älykkäämpi nykyihminen tehokkaampine aseineen tunkeutui neandertalinihmisten metsästysmaille. Neandertalilaiset eivät pärjänneet kilpailussa.
  2. Tulivuorenpurkaus Italiassa noin 40?000 vuotta sitten viilensi ilmastoa, eivätkä neandertalilaiset sopeutuneet uusiin oloihin.
  3. Muutaman vuosisadan kuluessa ilmasto vaihteli viileästä lämpimään. Eläimistö ja kasvisto muuttuivat, mutta neandertalilaiset eivät sopeutuneet.
  4. Neandertalilaiset sekoittuivat Eurooppaan muuttaneisiin nykyihmisiin, ja vähitellen neandertalilaiset sulautuivat kokonaan nykyihmisiin.