Teema

Elimistösi juoruaa menneisyydestä

TEEMA: Veriset taistot ovat muovanneet poskiluusi. Ilmastonmuutokset näkyvät sieraimiesi leveydessä. Ja ihmisten ravinnon muutokset 10 000 vuotta sitten heijastuvat nykykieleen. Elimistösi on täynnä merkkejä esivanhempiemme toimista, häviöistä ja voitoista. Tutkijat ovat vasta nyt alkaneet paljastaa otsaluun paksuuteen ja silmien väriin liittyvää historiaa. Lähde Tieteen Kuvalehden kanssa matkalle aikaan, jolloin ihon kananliha saattoi ratkaista elämän tai kuoleman.

Kasvot ovat vahvin aseesi
Elimistö

Kasvot ovat vahvin aseesi

Kasvojesi perimmäinen tarkoitus on lähimmäisten manipulointi – näin kuuluu uusi teoria kasvojen tehtävästä. Osa tutkijoista pitää silti yhä kiinni käsityksestä, jonka mukaan kasvonilmeet kuvastavat sisimpiä tunteitamme. Uusi tutkimus auttaa ehkä ratkaisemaan kasvojen arvoituksen.

Esivanhempiesi ruokavalio kuuluu kielessäsi
Kielet

Esivanhempiesi ruokavalio kuuluu kielessäsi

Esivanhempiemme ravinnon muutokset 10 000 vuotta sitten näkyvät edelleen meidän kielessämme. Näin todetaan tutkimuksessa, joka perustuu muun muassa tietokonemalleihin.

Siniset silmät johtuvat geenimutaatiosta
Genetiikka

Siniset silmät johtuvat geenimutaatiosta

Silmien sininen väri johtuu geenimutaatiosta, jonka vuoksi silmän värikalvo ei tuota pigmenttiä. Siksi siniset silmät eivät ole oikeastaan siniset, vaan värittömät ja läpinäkyvät.

Olemme enemmän neandertalilaisia kuin uskommekaan
Menneisyys

Olemme enemmän neandertalilaisia kuin uskommekaan

Nykyään on vain yhden lajin ihmisiä. Vielä 40 000 vuotta sitten rinnakkain eli erilaisia ihmisiä, jotka myös saattoivat lisääntyä keskenään. Nämä seksisuhteet näkyvät geeneissäsi.

Tutkijat ratkaisivat arvoituksen: Näin ihminen valloitti maapallon
Muinaiset ihmiset

Tutkijat ratkaisivat arvoituksen: Näin ihminen valloitti maapallon

Ihmisen tunnettu kehityshistoria on järkkynyt, mutta uraauurtavalla tekniikalla saadaan laadittua uusi. Aiemmin tuntematon geneettinen informaatio esivanhemmistamme paljastaa nyt, mistä tulemme ja miten valloitimme maapallon.

Miksi iho on kananlihalla?
kananlihalla vesi
Elimistö

Miksi iho on kananlihalla?

Kun palelee, pelkää tai nauttii, karvat voivat nousta pystyyn niin, että ihossa näyttää olevan nystyjä. Onko ihon kananlihalle menemisestä hyötyä?

Evoluutiolla on peruutusvaihde
Evoluutio

Evoluutiolla on peruutusvaihde

Tutkimus osoittaa, että evoluutio osaa peruuttaa, sillä eläimet voivat saada piirteitä, jotka niiden esivanhemmat kadottivat satojamiljoonia vuosia sitten. Evoluutio voi siis mennä eteen- ja taaksepäin enemmän kuin ennen oletettiin. Ilmiö on havaittu myös ihmisillä.