© Shutterstock
Menneisyys - Muinaiset eläimet

Mammutti ajautui geneettisesti rappiolle

Maailman viimeiset mammutit kärsivät monista haitallisista mutaatioista eivätkä siksi enää selviytyneet ankarissa oloissa. Tämän kertoo uusi yhdysvaltalainen tutkimus.

Mammutti muistetaan isona ja muhkeana esihistoriallisena eläimenä, jolla oli monimetriset syöksyhampaat, tuuhea turkki ja armoton kylmänsietokyky.

Nyt näyttää kuitenkin siltä, että vielä 4000 vuotta sitten maapallon pintaa tallanneet villamammutit alkoivat rapistua ennen sukupuuttoaan. Varsinkaan lajin viimeiset vuodet eivät olisi olleet kaunista katsottavaa.

Yhdysvaltalaiset tutkijat ovat havainneet, että osa viimeisinä eläneistä mammuteista kärsi monenlaisista haitallisista geenimutaatioista, jotka muuttivat eläinten ulkonäköä ja tekivät niiden viimeisistä vuosista surkeita.

Mammutti oli pahasti vinksallaan

Mutaatiot saivat aikaan esimerkiksi sen, että villamammutti hukkasi hajureseptorinsa ja niiden myötä kykynsä haistaa feromoneja ja löytää parittelukumppaneja. Luultavasti se myös alkoi suhtautua lauman muihin jäseniin varauksellisesti.

FOXQ1-geenin mutaatiot aiheuttivat lisäksi vakavia ruuansulatusvaivoja ja muuttivat turkin ohueksi ja sileäksi.

”Loppujen lopuksi mammutti oli geneettisesti sekaisin”, sanoo evoluutiobiologi Beth Shapiro.

Kreikkalainen tragedia

”Aivan kuin mammuttiparkojen perimään olisi kirjoitettu kreikkalainen tragedia”, sanoo evoluutiogeneetikko Rebekah Rogers Pohjois-Carolinan yliopistosta.

Hän on kollegoineen vertaillut kahden eri villamammuttiyksilön DNA:ta, joilla on ikäeroa 40 000 vuotta.

Analyysissa kävi selväksi, että nuoremmalla mammutilla oli koko joukko haitallisia mutaatioita, jotka kiihdyttivät sen liukumista sukupuuttoon – todennäköisesti mammuttikannan pienenemisen seurauksena.