Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Ikiroudasta löytyi kokonainen luolakarhu

Tutkijat ovat ensimmäistä kertaa saaneen käsiinsä kokonaisen luolakarhun ruumiin. Luolakarhu kuoli sukupuuttoon viime jääkauden aikana.

NEFU/The Siberian Times

Siperiasta kantautuneet uutiset olivat toiveiden täyttymys paleontologeille, jotka tutkivat niin sanottua jääkauden megafaunaa. Sillä tarkoitetaan suuria nisäkkäitä, jotka kuolivat sukupuuttoon viime jääkauden aikana eli 10 000–40 000 vuotta sitten.

Pieneltä saarelta Itä-Siperian rannikon edustalta oli löydetty luolakarhun ruumiis. Se oli säilynyt ikiroudassa niin hyvin, että sen pehmytkudoksetkin olivat ehjiä. Aikaisemmin luolakarhuista oli löydetty vain luita.

Siperiasta löydetty luolakarhun ruumis on säilynyt niin hyvin, että pehmytkudoksetkin kuonosta sisäelimiin ovat tallella.

© NEFU/The Siberian Times

Luolakarhun ruumis on nyt tutkittavana Venäjän koillisessa federaatioyliopistossa Jakutskissa. Tavoitteena on paitsi määrittää karhun kuoliaika myös kartoittaa sen dna. Dna:n kartoitus voi täyttää monia aukkoja tietämyksessä luolakarhusta.

Dna voi kertoa karhukannan koon

Tutkijoiden ensisijainen tavoite on selvittää, miten läheistä sukua luolakarhu oli nykyiselle ruskeakarhulle. Nykyteorian mukaan lajit polveutuvat yhteisistä esivanhemmista, jotka elivät 1,2-1,4 miljoonaa vuotta sitten.

Ikiroudan pakastaman luolakarhun ruumiin löysivät poronhoitajat Bolshoi Ljahovskin saarelta Itä-Siperiasta (punainen ympyrä).