Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Dinosaurusten kloonaus

Hirmuliskon kloonaus: Tutkijat elävät yhä toivossa

Dna:n merkkejä 75 miljoonaa vuotta vanhassa liskon luussa. Uusi löytö antaa taas toiveita dinosaurusten palauttamisesta elävien kirjoihin. Haihattelua vai ei? Steriili dinosaurusjahti ja tekofossiilit kertovat totuuden.

Claus Lunau & Shutterstock

Hengityssuojaimeen, lippalakkiin ja kumikäsineisiin sonnustautuneena yhdysvaltalainen paleontologi Evan Saitta muistuttaa pandemian aikana enemmän kauppa-asioitaan hoitavaa rivikansalaista kuin kenttätutkimusta tekevää tieteenharjoittajaa.

Hän seisoo kuitenkin Kanadassa Albertan provinssin dinosauruspuistossa, joka tunnetaan yhtenä parhaista paikoista etsiä fossiileja. Ja niiden takia Saittakin on täysissä suojavarusteissa.

Saitta ei pelkää tartuntatauteja, vaan hän suojelee fossiileja. Hän yrittää estää omaa dna:taan joutumasta luihin, sillä hän metsästää kivettymissä mahdollisesti piilevää perintöainesta, jotta hän voi panna pisteen kiihkeälle tieteelliselle keskustelulle.

Vastakkain ovat yhtäältä ne lukuisat tutkijat, jotka ovat viime aikoina kertoneet löytäneensä dinosaurusten luista sensaatiomaisesti pehmytkudosten, kuten verisuonien ja -solujen, proteiinien ja jopa dna:n jäännöksiä, ja toisaalta ne tutkijat, jotka kyseenalaistavat nämä hämmästyttävät löydöt riittämättömän ulkopuolisten asiantuntijoiden tekemän arvioinnin takia.

Arvostelijoiden mukaan on hyvin epätodennäköistä, että hauraat molekyylit kestävät kymmeniä miljoonia vuosia maassa.

Paleontologi Evan Saitta etsii fossiileja kumikäsineet kädessä ja hengityssuojain päässä.

© Kentaro Chiba

Kudosten hajoamiseen ja kivettymiseen erikoistunut Saitta edustaa jälkimmäistä tutkijaryhmää, mutta hän ei tyydy vain kiistelemään.

Hän etsii itse vastausta kysymykseen fossiileista ja tekee niille laboratoriossa kaiken sen, mikä nykytekniikalla on tehtävissä elektronimikroskopiasta dna:n sekvensointiin.

Lisäksi Saitta luo hävinneiden liskojen ja lintujen pohjalta uusia fossiileja alusta asti saadakseen paremman yleiskuvan siitä, mihin elimistön ainesosasista lopulta on.

Saitta on pannut kaiken peliin – muiden hyväksi. Jos käy ilmi, että dinosaurusten luissa voi tosiaan piillä ikivanhaa dna:ta, löydöt antavat uutta toivoa jo särkyneelle haaveelle niiden herättämisestä eloon.

Hyttysen verestä dinosaurukseksi

Jurassic Park -elokuvassa tutkija poraa reiän meripihkapaakkuun päästäkseen käsiksi hyttyseen, joka koteloitui meripihkaan miljoonia vuosia sitten.

Hyönteisen mahasta imetään varovasti sen viimeinen ateria – dinosauruksen verta, joka on täynnä dna:ta. Perintöaineksessa on paljon aukkoja, mutta ne voidaan täyttää sammakoiden dna:lla. Ja kun paikattu perimä siirretään munasoluun, siitä kehittyy ihka elävä hirmulisko.

Kun elokuva sai ensi-iltansa vuonna 1993, hämmästyttävä tapahtumasarja vaikutti pääpiirteissään mahdolliselta.

Tosielämässä oli vain vähän aikaisemmin löydetty meripihkassa säilyneistä hyönteisistä perintöainesta ja uusi menetelmä, jolla perimä voitiin sekvensoida pienistä dna-pätkistä, oli vastikään otettu käyttöön.

Meripihkalöydöt kyseenalaistettiin kuitenkin pian, sillä ne saattoivat hyvinkin olla nykyajan dna:n saastuttamia ja havaintojen tekotapaan ei ollut luottamista. Useat myöhemmät tutkimukset ovat horjuttaneet uskoa siihen, että dna voi kestää miljoonia vuosia.

Vanha dna muuttuu eläväksi eläimeksi

Pora, dna-tulostin ja keinotekoiset munat – välineet ovat jo olemassa. Jos väitteet dinosaurusten luiden dna:sta pitävät paikkansa, pitää vain ryhtyä tuumasta toimeen. Ehkä vielä jonain päivänä onnistutaan herättämään muinaislisko eloon.

Esimerkiksi brittiläinen tutkijaryhmä analysoi vuonna 2013 kopaalissa eli hartsin ja meripihkan välimuodossa säilyneitä hyönteisiä 60–10 600 vuoden takaa.

Niistä ei löytynyt yhtä vanhaa dna:ta. Alkuperäisen dna:n rippeitä ei ole myöskään löydetty kivettyneistä luista.

Vanhin täydellinen perimä kuuluu 700 000 vuotta sitten eläneelle hevosen esivanhemmalle, jonka jäännökset kaivettiin esiin ikiroudasta.

Tanskalais-australialaisessa tutkimushankkeessa yritettiin vuonna 2012 määrittää dna:n pisin mahdollinen säilymisaika.

Tutkijat kartoittivat dna:n tilan eri-ikäisissä sukupuuttoon kuolleiden moalintujen luissa ja ajoittivat perintöaineksen hajoamisprosessin. Tulokseksi tuli, että luissa ei ole enää sekvensoinnin mahdollistavia dna-pätkiä 1,5 miljoonan vuoden jälkeen.

Dinosaurukset hävisivät – jos lintuja ei oteta huomioon – jo 66 miljoonaa vuotta sitten, joten niiden dna:n viimeisestä käyttöpäivästä on kulunut aikaa tavattoman paljon.

Myös proteiinit sisältävät geneettistä informaatiota, sillä niiden rakenne heijastaa dna:n osien järjestystä, ja ne ovat kestävämpiä kuin dna. Vanhimmat tunnetut proteiinit ovat 3,4 miljoonan vuoden takaa. Proteiinit eivät siis voi ratkaista perusongelmaa.

Kaikesta huolimatta dinosaurusten dna:ta, proteiineja ja pehmytkudosten jäännöksiä etsitään kiihkeämmin kuin koskaan. Yhdysvaltojen luoteisosassa sijaitsevassa Montanassa ollaan molekyylipaleontologian edelläkävijöitä.

Siellä Jurassic Park -elokuvasarjan neuvonantajana toiminut Jack Horner työskentelee Museum of the Rockies -museon laboratoriossa vielä eläkeläisenä ja hänen entiset oppilaansa osallistuvat aktiivisesti tieteelliseen keskusteluun dna:n ja proteiinien kyvystä kestää ajan hammasta.

Dinosauruksen poikasissa dna:ta

Yksi Jack Hornerin entisistä oppilaista on molekyylipaleontologi Mary Schweitzer. Hän on julkistanut yhdessä kollegoidensa kanssa viime vuosina useita kiistanalaisia löytöjä, joiden he esittävät todistavan, että pehmytkudoksia voi löytyä hyvin säilyneistä luista.

Hänellä on osansa vuoden 2020 havainnossa, jota on ollut tekemässä myös Hornerin entisiin oppilaisiin kuuluva Alida Bailleul.

He väittävät paikantaneensa kahdesta montanalaisesta dinosaurusfossiilista kollageeniproteiinia ruston kaltaisesta rakenteesta.

Lisäksi he kertovat erottaneensa solumaisia muodostumia, joista osa vaikuttaa olevan jakautumassa, ja geenit sisältäväksi tumaksi sopivia soikioita.

Havainnot on tehty kahden sorsa- eli ankannokkaliskoihin kuuluvan nuoren dinosauruksen kalloista. Yksilöt elivät Montanan alueella 75 miljoonaa vuotta sitten.

Jäännökset kaivettiin esiin vuonna 1979 Montanan munavuorena tunnetun pesintäalueen tutkimuksissa, joissa Horner itse ahersi.

Neljä tutkijoita yllättänyttä löytöä

Dna:ta, soluja ja proteiineja. Tutkijat väittävät löytäneensä neljästä eri dinosauruksesta alkuperäisten kudosten jäännöksiä. Joukossa on muun muassa dinosaurusten kuningas, T. rex.

Tyrannosaurus

• Löytö: Verisuonia ja -soluja.
    • Paikka: Montana, USA.
    • Ikä: 68 miljoonaa vuotta.
    • Suurin pituus: 13 metriä.

Hypacrosaurus

• Löytö: Kollageenia, soluja ja dna:ta.
    • Paikka: Montana, USA.
    • Ikä: 68 miljoonaa vuotta.

Brachylophosaurus

• Löytö: Kollageeniproteiini.
    • Paikka: Montana, USA.
    • Ikä: 80 miljoonaa vuotta.

Lufengosaurus

• Löytö: Kollageeniproteiini.
    • Paikka: Yunnan, Kiina.
    • Ikä: 195 miljoonaa vuotta.
    • Suurin pituus: 9 metriä.

Kallot leikattiin ohuiksi viipaleiksi ja konservoitiin, ja nyt vanhoista löydöistä on siis tehty uusia havaintoja. Fossiileja on verrattu nuoren emun kalloon, ja eri-ikäisille kalloille on tehty monenlaisia tutkimuksia.

Ensin ne upotettiin happokylpyyn, jotta epäorgaaninen aine liukeni, ja sitten lisättiin vasta-aineita, joilla immuunijärjestelmä taistelee bakteereja ja viruksia vastaan.

Vasta-aineiden ominaisuudet vaihtelevat, ja jokaisella niistä on yleensä vain yksi määräproteiini, johon se sitoutuu.

Siksi vasta-aineilla voidaan tutkia, esiintyykö näytteessä tiettyjä proteiineja. Mary Schweitzer löysi tällä menetelmällä sekä emuista että fossiileista tietynlaista rustojen kollageenia.

Tutkijoiden mukaan poikasten takaraivo oli rustoinen siellä, missä kalloluiden saumat vähitellen luutuivat. Jos rustoa on säilynyt, mahdollisuudet eristää dna:ta paranevat, sillä rusto ei ole yhtä huokoista kuin luu. Rusto voi olla kestävämpi dna-varasto.

Dna puhuttaa tiedeyhteisöä

Kiistanalaiset dna-, proteiini- ja solulöydöt dinosaurusfossiileista, joilla on ikää kymmeniä miljoonia vuosia, ovat herättäneet keskustelua tutkijapiireissä. Viimeaikainen tutkimus vihjaa löytöjen olevan ihan muuta kuin on oletettu.

• © Alida M. Bailleul et al./NRS

Proteiineja

• Puolesta: Luissa piilee proteiinia
      Kollageeniproteiinin kanssa reagoivat vasta-aineet sitoutuvat dinosaurusluihin. Koska bakteerit eivät tuota kollageenia, proteiinin täytyy olla dinosaurusten omaa.

• Vastaan: Testitulos on virheellinen
      Menetelmä on epäluotettava, koska vastaaineet voivat sitoutua myös mineraaleihin, kuten kalsiumfosfaattiin. Kollageenin taustalla saattavat olla myös mikrosienet.