Hävinnyt merihirviö näyttäytyy taas

Sattumalta löydetty luufossiili on syrjäyttänyt sinivalaan kaikkien aikojen suurimman eläimen paikalta. Kivettymä kuuluu sukupuuttoon kuolleelle 200 tonnin jättiläiselle. Tutkijat ovat alkaneet penkoa laatikoita löytääkseen lisää todisteita menneen maailman valtavista merihirviöistä.

Shutterstock & Nicolai Aaroe

Kun paleontologiaa harrastava Paul de la Salle oli kävelemässä toukokuussa 2016 kotirannallaan Somersetissa Englannissa, hän huomasi yhtäkkiä, että hiekasta pilkisti kivettynyt luu. Hän kaivoi sen varovasti esiin ja liitti sen yksityiseen fossiilikokoelmaansa.

Kuukauden kuluttua de la Salle oli taas kävelyllä samassa paikassa. Tällä kertaa hän teki neljä luulöytöä. Vähitellen fossiilien etsijälle valkeni, että kaikki viisi kivettymää liittyivät toisiinsa ja muodostivat yhdessä vajaan metrin pituisen luun.

Kun de la Salle antoi saaliinsa paleontologien tutkittavaksi, nämä riemastuivat: kyse oli ennen tuntemattomalle kalaliskojen lahkon jäsenelle kuuluvasta leuasta. Näitä matelijoita uiskenteli valtamerissä jo yli 200 miljoonaa vuotta sitten.

Maailman suurimmat eläimet

Kuvan valasliskot uivat noin 25 prosenttia tehokkaammin kuin samaan aikaan eläneet samantapaiset merimatelijat, esimerkiksi joutsenliskot.

© Nobumichi Tamura

Vertaamalla kappaleita aikaisemmin löydettyihin kalaliskofossiileihin tutkijat saivat selville, että uusi laji saattoi olla vielä suurempi kuin sinivalas, joka jopa 33 metriä pitkänä ja keskimäärin noin 150 tonnin painoisena on vahvasti tarttunut maapallon suurimman eläimen valtikkaan.

Tutkijoiden mukaan uusi tuttavuus oli parhaassa tapauksessa useita metrejä pitempi ja monta tonnia painavampi kuin sinivalas.

Muinaisliskot hallitsivat meriäkin

Reilut 200 vuotta ennen kuin Paul de la Salle teki elämänsä löydön Somersetissa, hänen maanmiehensä Joseph Anning kaivoi esiin 70 kilometrin päässä Dorsetissa 1,2 metriä pitkän kallon, joka kuului silloin vielä tuntemattomalle kalaliskolle.

Anningin 12-vuotias sisar Mary löysi vuonna 1812 loputkin jäännökset. Mary Anningista tuli myöhemmin merkittävä paleontologian kehittäjä.

Mary Anning

© Mr. Grey

Kalaliskoja on tutkittu siis jo yli kaksi vuosisataa, ja hirmuisia vesipetoja koskeva fossiiliaineisto on karttunut jatkuvasti.

Monet fossiilit, joista osa on erittäin laadukkaita, ovat päätyneet omia aikojaan maanpinnalle ja kappaleista on voitu koota melkein täydellisiä luurankoja. Ulkonäön selvittämisessä on ollut apua myös selvistä pehmytkudosten, kuten ihon ja sisäelinten, jäljistä. Paleontologit ovat saaneet käsiinsä jopa fossiileja, joista erottuvat kalaliskojen syömät kalat ja mustekalat omina kivettyminään.

Lukuisat löydöt kattavat kuitenkin vain pätkiä niistä kaikkiaan 160 miljoonasta vuodesta, jotka kalaliskojen runsaslajinen lahko oli olemassa. Hajanaisen kokonaiskuvan vuoksi voidaan sanoa, että kalaliskojen kehitystä verhoaa yhä salaperäisyys. Ei tiedetä esimerkiksi, mistä vesielämään sopeutuneista maaeläimistä kalaliskot loppujen lopuksi polveutuvat. Toisin sanoen kalaliskojen esivanhemmat ovat vielä hämärän peitossa. Myöskään eri lajien välisistä sukulaisuussuhteista ei ole täsmällistä tietoa.

Nykyään tunnetaan monenkokoisia kala­liskolajeja – alle metrin pituisista paljon yli 20-metrisiin.

Siitä voidaan kuitenkin olla varmoja, että kalaliskot kehittyivät matelijoista ja olivat siten läheistä sukua dinosauruksille. Nykyään tunnetaan monenkokoisia kalaliskolajeja – alle metrin pituisista paljon yli 20-metrisiin.

Sen jälkeen, kun lahkon jäljille päästiin vuonna 1811, on tunnistettu melkein sata erilaista lajia. Kalaliskoja esiintyi ympäri maailmaa, ja kaikesta päätellen ne olivat kuuluneet ravintoketjun yläpäähän siitä asti, kun ne ilmestyivät meriin triaskauden alussa noin 250 miljoonaa vuotta sitten.

Vaikka lahkon nimi on kalaliskot, ainakin osa sen lajeista muistutti enemmän valas­ta kuin kalaa. Nykykäsityksen mukaan kalaliskoilla oli fyysisessä mielessä paljon yhteistä delfiinien kanssa.

Suuret eläimet

Delfiinimäisillä kalaliskoilla, joita voidaan kutsua valasliskoiksi, oli hyvin pitkä kuono ja paljon teräviä hampaita sekä ylä- että alaleuassa niin kuin delfiineillä. Vanhimmat fossiilit paljastavat, että valasliskoilla oli keuhkot, joten ne joutuivat nousemaan säännöllisesti pinnalle hengittämään.

Merinisäkkäiden tavoin valasliskot synnyttivät eläviä poikasia. On löydetty useita sikiön sisältäviä fossiileja ja yksittäinen emon ja poikasen käsittävä kivettymä. Naaras ja sen jälkeläinen vaikuttavat kuolleen juuri synnytyksen aikana tai heti sen jälkeen.

Suuret eläimet

Emo ja poikanen kuolivat synnytyksessä

© Steveoc 86

Siitä huolimatta, että valasliskot muistuttivat säyseitä delfiinejä, niillä oli samanveroiset pedon vaistot kuin valkohailla.

Muinaisjättiläisen silmät olivat läpimitaltaan jopa 22-senttisiä, ja tietokonemallin mukaan sen näköaisti toimi todella hyvin. Saalistaja pystyi erottamaan saaliseläimen jopa 1 600 metrin syvyydessä.

Virtaviivainen vartalo ja suuret evät vihjaavat siitä, että valasliskot olivat nopeita sukeltajia, jotka pystyivät syöksymään uhrinsa kimppuun.

Saalistaja pystyi erottamaan saaliseläimen jopa 1 600 metrin syvyydessä.

Tuskin edes kaikkein suurimmat valasliskolajit olivat niin sanottuja huippusaalistajia eli ravintoketjun yläpään petoja, jotka söivät muita isoja eläimiä.

Todennäköisesti valasliskot hankkivat ravintonsa samantapaisesti kuin nykyiset hetulavalaat eli uimalla kita ammollaan äyriäis- tai kalanpoikasparveen. Ehkä suurimmat valasliskot loivat niin kuin sinivalaat imun, joka vetää saaliseläimiä joukoittain suuhun.

Valaslisko ohittaa sinivalaan

Vaikka leukaluulöydöstä ei voida päätellä, kuinka uusi valasliskolaji tyydytti nälkänsä, Paul de la Sallen fossiili on ollut hyvä tietolähde.

Ensiksi ne kolme palentologia, jotka ottivat de la Sallen löydöt tutkittavakseen, varmistuivat siitä, että fossiili kuului nimenomaan valasliskolle. Se tapahtui analysoimalla anatomisia yksityiskohtia, kuten luun pinnan tunnusmerkillistä syvää kuoppaa ja onteloa, jonka aikoinaan täyttivät hermot ja rustokudos.

Maailman suurin eläin

96 senttiä pitkä fossiili löydettiin 2016. Se on osa useiden metrien pituista leukaluuta.

© Dean Lomax/The University of Manchester

Sitten de la Sallen fossiilia verrattiin aikaisemmin löydettyihin laadukkaisiin valasliskojen jäännöksiin. Niistä edustavimpia on yli seitsenmetrinen Platypterygius Australiasta. Vertailuaineistoa on saatu muun muassa röntgenkuvauksen avulla.

Sen jälkeen, kun oli varmistunut, että kysymyksessä oli kalaliskojen lahkon ennen tuntematon jäsen, tutkijat lähtivät tutustumaan Länsi-Kanadassa Drumhellerissä toimivassa Royal Tyrrell Museum of Palaeontologyssä esillä olevaan 21 metriä pitkään Shonisaurukseen, joka on ollut tähän mennessä suurin tunnettu valasliskolaji.

Kun de la Sallen löytämää leukaluuta verrattiin Shonisauruksen leukaluuhun, kävi ilmi, että ennen tuntemattomalla lajilla oli peräti 25 prosenttia suuremmat leuat. Ero tarkoittaa sitä, että uusi tuttavuus oli noin 26 metriä pitkä mitattuna kuonon kärjestä pyrstöevän reunaan. Vertailun vuoksi mainittakoon, että täysikasvuiset sinivalaat ovat keskimäärin noin 25-metrisiä.