Tutkijat yrittävät kuumeisesti saada aikaan mammuttialkioita CRISPR-geeniteknologialla.

© Shutterstock
Menneisyys - Muinaiset eläimet

Harvard-tutkijat haluavat elvyttää mammutin

Tutkijat yrittävät herättää villamammutin henkiin uudenlaisessa muodossa pitkälle kehittyneen geeniteknologian avulla. Ensimmäisiä alkioita he odottavat näkevänsä jo lähivuosina.

Viimeiset mammutit hävisivät maan päältä yli 4000 vuotta sitten, mutta nyt noita jääkautisia karvaturreja ollaan elvyttelemässä.

Näin kertoo Harvardin yliopiston tutkija George Church, jonka johtama geneetikkoryhmä yrittää parhaillaan herättää jättimäisiä muinaisnorsuja henkiin.

”Työ on vielä kesken, mutta se voi toteutua parin vuoden sisällä”, kirjoittaa The Guardian.

Pitkäkarvainen norsu

Tutkijat aikovat liittää Siperian ikiroudasta löydetyn mammutin geenejä mammutin lähimmän nykyisin elävän sukulaisen, aasiannorsun, alkioon.

”Tavoitteemme on saada aikaan norsun ja mammutin hybridialkio. Kyseessä lienee enemmänkin norsu, jolla on mammutin piirteitä”, sanoo Church.

Hän odottaa, että näin saataisiin aikaan aasiannorsu, jolla olisi pienet korvat, paksu rasvakerros, pitkäkarvainen turkki ja kylmään ilmastoon sopiva veri.

Geenien leikkaamista ja liimausta

Hanke saattaa onnistua suhteellisen hiljattain kehitetyn CRISPR-työkalun avulla, jolla tutkijat voivat leikkailla ja liimailla geenejä ja lisätä siten mammutin geenejä norsun perimään.

Toistaiseksi Church ryhmineen on onnistunut siinä useita kertoja solutasolla. Seuraava askel on kehittää alkio, joka alkaa myös kasvaa – ei kuitenkaan norsun kohdussa vaan laboratoriossa.

"Aasiannorsun kaltaisen uhanalaisen eläinlajin lisääntymistä ei ole järkevää lähteä vaarantamaan”, sanoo Church tiedotteessa.