Tiden er den fjerde dimension
Teema

Ajatusmylly

Jotkin kysymykset ovat niin visaisia, että ne ovat vaivanneet tutkijoita vuosisatoja. Niiden pohdinta tuottaa uutta tietoa maailmasta riippumatta siitä, saadaanko kysymyksiin koskaan vastausta.

Salaperäinen voima piinaa tutkijoita
Fysiikka

Salaperäinen voima piinaa tutkijoita

Laskuvarjohyppääjä syöksyy kohti Maata, ja älypuhelin kilahtaa asfalttiin. Painovoima vetää kaikkea puoleensa, mutta tutkijat eivät vielä tiedä, miten voima välittyy. Lue tästä, miten painovoiman arvoitusta yritetään ratkaista ja miten yllättävillä tavoilla painovoima vaikuttaa.

Mustat aukot rei'ittävät universumin
Mustat aukot

Mustat aukot rei'ittävät universumin

Kukaan ei ole nähnyt mustaa aukkoa, eikä Einstein uskonut niitä olevan edes olemassa. Stephen Hawking omisti suuren osan elämästään niille. Mustat aukot ovat sata vuotta kiehtoneet ja hämmentäneet tutkijoita. Nykyään ollaan yksimielisiä siitä, että aukkoja esiintyy joka puolella universumia, mutta niihin kätkeytyy silti lukuisia salaisuuksia.

Tutkijat ovat kuolemattomuuden jäljillä
Ikääntyminen

Tutkijat ovat kuolemattomuuden jäljillä

Haaveet nuoruuden lähteestä ja ikuisesta elämästä ovat yhtä vanhoja kuin ihmiskuntakin. Kuitenkin vasta viimeisten 50 vuoden aikana tiede on saanut vihiä siitä, miksi ihminen ikääntyy ja mitä sille voitaisiin tehdä. Mitään ihmelääkettä vanhuuteen ei kuitenkaan ole vielä löydetty, mutta nyt ollaan jo melko varmoja siitä, mistä sitä kannattaa etsiä.

Nyt fyysikot aikovat käynnistää ajan uudelleen
Tiden er den fjerde dimension
Suhteellisuusteoria

Nyt fyysikot aikovat käynnistää ajan uudelleen

“Kuuluisa fyysikko Roger Penrose esittää, että ”suuri vanha maailmankaikkeus” on loppujen lopuksi sama kuin ”uusi nuori maailmankaikkeus” ja maailmankaikkeus siten nollaa ajan ja syntyy uudestaan uudessa alkuräjähdyksessä. Jos teoria pitää paikkansa, nykyinen maailmankaikkeus on yksi ehkä loputtomassa maailmankaikkeuksien ketjussa.” 🤯🤯🤯

Uni on parasta terapiaa
Aivot

Uni on parasta terapiaa

Nukumme kolmanneksen elämästämme, eikä kukaan tiedä tarkkaan, miksi. Aivotutkijoilla on asiasta useita selityksiä, mutta yksikään niistä ei ole kaikkien mielestä oikea.

Fyysikot etsivät yhä ei mitään
Luonnonlait

Fyysikot etsivät yhä ei mitään

Jo 3 000 vuotta on jahdattu täydellisen tyhjää tilaa, jossa ei ole ainetta eikä energiaa. Tänä aikana filosofit ja fyysikot ovat yrittäneet luoda täydellisen tyhjiön sekä teoriassa että käytännössä, mutta vaikuttaa aivan siltä kuin he taistelisivat luontoa vastaan. Juuri silloin, kun tyhjiö on lopultakin ilmaantumassa tutkijoille, se täyttyy taas uusilla havainnoilla ja tiedoilla.

Älyn tutkijoilta loppuu järki
Älykkyys

Älyn tutkijoilta loppuu järki

Pysyykö ÄO samana koko elämän ajan? Se on yksi älykkyyteen liittyvistä arvoituksista. Kun skotlantilainen psykologi löysi vanhan mittauksen 87 000 koululaisen älykkyydestä, tarjoutui ainutlaatuinen tilaisuus selvittää asiaa.

Onko todellisessa maailmassa äärettömyyttä?
Fysiikan ilmiöt

Onko todellisessa maailmassa äärettömyyttä?

Ajattelijat ovat vuosituhansien ajan pohtineet äärettömyyden käsitettä. Ovelan käärmeen tavoin se kiemurtelee kaikkialle matematiikkaan, mutta aina kun se nostaa päätään fysiikassa, syntyy hankalia paradokseja. Sata vuotta sitten matemaatikot oppivat laskemaan äärettömillä joukoilla mutta yksi keskeinen kysymys on yhä vastausta vailla: onko äärettömyys vain lukujen teoreettisen maailman käsite vai osa todellisuutta?