Tiden er den fjerde dimension
Teema

Ajatusmylly

Jotkin kysymykset ovat niin visaisia, että ne ovat vaivanneet tutkijoita vuosisatoja. Niiden pohdinta tuottaa uutta tietoa maailmasta riippumatta siitä, saadaanko kysymyksiin koskaan vastausta.

Nyt fyysikot aikovat käynnistää ajan uudelleen
Tiden er den fjerde dimension

Nyt fyysikot aikovat käynnistää ajan uudelleen

“Kuuluisa fyysikko Roger Penrose esittää, että ”suuri vanha maailmankaikkeus” on loppujen lopuksi sama kuin ”uusi nuori maailmankaikkeus” ja maailmankaikkeus siten nollaa ajan ja syntyy uudestaan uudessa alkuräjähdyksessä. Jos teoria pitää paikkansa, nykyinen maailmankaikkeus on yksi ehkä loputtomassa maailmankaikkeuksien ketjussa.” 🤯🤯🤯

Fyysikot etsivät yhä ei mitään

Jo 3 000 vuotta on jahdattu täydellisen tyhjää tilaa, jossa ei ole ainetta eikä energiaa. Tänä aikana filosofit ja fyysikot ovat yrittäneet luoda täydellisen tyhjiön sekä teoriassa että käytännössä, mutta vaikuttaa aivan siltä kuin he taistelisivat luontoa vastaan. Juuri silloin, kun tyhjiö on lopultakin ilmaantumassa tutkijoille, se täyttyy taas uusilla havainnoilla ja tiedoilla.

Onko todellisessa maailmassa äärettömyyttä?

Ajattelijat ovat vuosituhansien ajan pohtineet äärettömyyden käsitettä. Ovelan käärmeen tavoin se kiemurtelee kaikkialle matematiikkaan, mutta aina kun se nostaa päätään fysiikassa, syntyy hankalia paradokseja. Sata vuotta sitten matemaatikot oppivat laskemaan äärettömillä joukoilla mutta yksi keskeinen kysymys on yhä vastausta vailla: onko äärettömyys vain lukujen teoreettisen maailman käsite vai osa todellisuutta?