Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Dna-aarre

Muumion luut ja hampaat valottavat muinaisten egyptiläisten historiaa.

© Johannes Krause/Max Planck
Menneisyys - Egypti

Muumion dna paljasti egyptiläisten alkuperän

Muumioista on onnistuttu ensimmäistä kertaa eristämään dna:ta, joka valottaa muinaisten egyptiläisten taustaa. Geneettiset jäljet osoittavat, että egyptiläiset olivat lähempiä sukulaisia kivikaudella Euroopassa asuneille ihmisille kuin afrikkalaisille.

Vaikka muinaiset egyptiläiset rakensivat pyramideja Afrikan mantereelle, heissä ei ollut paljonkaan afrikkalaista perimää.

Saksassa Jenassa toimivan Max Planck -in­stituutin arkeogenetiikan osaston tutkijat ovat paljastaneet, että muinaiset egyptiläiset olivat läheisempää sukua kivikaudella Etelä-Euroopassa, Anatolian niemimaalla ja Levantiksi kutsutulla Välimeren itäpuolisella seudulla asuneiden ihmisten kuin muiden afrikkalaisten kanssa.

Tämä selvisi uraauurtavissa dna-analyyseissä, kun tutkittiin ajanjaksolta 950 eaa. – 350 jaa. peräisin olevaa 93:a muumion päätä.

Anatoliaan ja Levanttiin kuului nykyisten Turkin, Libanonin, Syyrian, Jordanian, Palestiinan ja Israelin alueita.

Menetelmä erottaa vanhan dna:n

Saksalaistutkijat käyttivät uutta menetelmää dna:n perusteelliseen puhdistamiseen.

Koska muinaiset dna-nauhat muuttuvat emästen osalta tietyllä tavalla ja muutokset muodostavat ainutlaatuisen kemiallisen kaavan, tutkijat saattoivat erottaa vanhan dna:n uudemmasta dna:sta, joka on peräisin esimerkiksi arkeologeilta ja haudanryöstäjiltä.

Kaikki 151 tutkittua muumiota olivat peräisin Abusir el-Meleqin nekropolista 100 kilometriä Kairon eteläpuolelta.