Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Kiinalainen rohdoskasvi häivyttää itsensä

Lääkekasvia on kerätty niin paljon, että evoluutio on alkanut muuttaa sen ulkonäköä.

YANG NIU

Perinteisessä kiinalaisessa lääkinnässä käytettävä rohdoskasvi muuntuu silmin nähden. Sen sijaan, että se näyttäisi tuoreelta vihreältä kasvilta, jolla on kaunis keltainen kukka, pikarililja kasvaa monin paikoin näennäisesti harmaaksi tai ruskeaksi nuutuneena.

Muuntumisessa on mieltä: kasvia on hyvin vaikea havaita kivien seasta vuorenrinteillä, ja sen ansiosta sillä on paremmat mahdollisuudet välttyä poimimiselta yskänlääkkeen ainesosaksi.

Olipa pikarilinjan ulkonäkö sitten alkuperäinen (vas.) tai muuntunut (oik.), se kiinnostaa kerääjiä. Kiloon lääkejauhetta tarvitaan 3 500 sipulia, ja siitä maksetaan noin 400 euroa.

© YANG NIU

Kiinalainen Kunmingin kasvitieteellinen tutkimuslaitos selvitti kasvillisuuden kehitystä seitsemällä maan luoteisosassa sijaitsevalla vuoristoalueella. Paikallisviranomaiset laskivat tarkasti rinteiltä kerättyjen kasvien määrät vuosina 2014–2019.

Muuntumisella on hintansa

Tutkimuksessa verrattiin lukuja kasvien ulkonäköä koskeviin havaintoihin ja löydettiin selvä yhteys. Mitä enemmän kasvilajia alueelta kerättiin, sitä paremmin ne olivat alkaneet sulautua taustaansa.

Pikarililjan suojaväriään vaihtanutta muunnosta on vaikea havaita vuorenrinteen kivien seasta. Pystytkö erottamaan sen?

© YANG NIU

Tutkimustulosten valossa näyttää siltä, että kerääjät ovat vauhdittaneet pikarililjan kehitystä lisäämällä evoluutiopainetta. Suojavärin vaihtamisen hyödyt ovat ilmeisesti haittoja suuremmat.

Tutkijoiden mukaan harmaa tai ruskea väri hämää myös pölyttäviä hyönteisiä ja laskee yhteyttämisen tehoa.