Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

tyrannisaurus, rex, fossiili, hampaat, purenta, t. rex, lukumäärä, kanta

Tyranniliskojen kuninkaita oli miljardeja

Pohjois-Amerikassa eli yhtä aikaa noin 20 000 Tyrannosaurus rexiä. Silti hyvin säilyneitä luurankoja on löydetty vain 30.

Tunnetuin dinosauruslaji lienee Tyrannosaurus rex. Kookas petolisko kuului Pohjois-Amerikan eläimistöön liitukaudella 66–68 miljoonaa vuotta sitten.

Kuinka monta Tyrannosaurus rex -yksilöä oli olemassa samanaikaisesti? Yhdysvaltalainen paleontologiryhmä alkoi etsiä vastausta kysymykseen ja pääsi jokin aika sitten esittämään sen Science-tiedelehdessä.

Tietokonemallit avuksi

Tutkimuksessa tehtiin mallinnuksia tiettyjen tietojen pohjalta.

Huomioon otettiin nykyisten ravintoverkkojen huippusaalistajien kannat ja jakautuminen. Lisäksi fossiiliaineistosta määritettiin Tyrannosaurus rexin keskimääräinen elin- ja lisääntymisikä, paino ja populaatiotiheys.

tyrannosaurus, rex, fossiili, hampaat, purenta

Tyrrannosaurus rex on tunnetuin tyranniliskolaji. Se hävisi 66 miljoonaa vuotta sitten dinosaurusten joukkosukupuutossa.