Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Joukkotuho raivasi tien hirmuliskoille

Rajut tulivuorenpurkaukset ja hapan sade auttoivat hirmuliskot eläinkunnan huipulle 233 miljoonaa vuotta sitten.

Hirmuliskojen taru loppui, kun asteroidi törmäsi Maahan. Tämä tosiasia on yleisesti hyväksytty. Myös hirmuliskojen valtakausi alkoi katastrofaalisella tavalla. Tätä painottaa uusi tutkimus, johon on osallistunut tutkijoita muun muassa brittiläisestä Bristolin yliopistosta ja Kiinan geotieteiden yliopistosta.

Scientific Advances -tiedelehdessä julkaistuun tutkimukseen osallistuneet tutkijat ovat fossiilien perusteella löytäneet useita todisteita vielä yhdestä maapallon historian joukkosukupuutosta – usein mainittujen viiden suuren joukkotuhon lisäksi.

233 miljoonaa vuotta sitten jättiläismäiset tulivuorenpurkaukset sylkivät ilmakehän täyteen hiilidioksidia, metaania ja vesihöyryä. Se aiheutti mullistavia muutoksia ilmastoon ja eläinmaailmaan ja raivasi tietä hirmuliskojen valtakaudelle seuraaviksi 165 miljoonaksi vuodeksi.

Tapahtuma oli niin raju, että se uuden tutkimuksen mukaan hävitti sukupuuttoon yhtä monta lajia kuin 66 miljoonaa vuotta sitten tapahtunut suuri meteori-isku.

Uuden tutkimuksen mukaan suuri ilmastokatastrofi (CPE) aiheutti yhtä laajan eläinten joukkotuhon kuin aiemmin tunnetut viisi joukkotuhoa.