Hirmuliskot korjasivat hyödyn, kun tulivuoret triaskaudella puskivat ilmaan hiilidioksidia, rikkiä ja tuhkaa.

Menneisyys - Dinosaurus

Tulivuoret raivasivat tietä hirmuliskoille

Rajut tulivuorenpurkaukset ja hapan sade auttoivat hirmuliskot eläinkunnan huipulle 232 miljoonaa vuotta sitten.

Hirmuliskon taru loppui, kun asteroidi törmäsi Maahan ja mullisti ilmaston, mutta muinaisliskojen valtakauden alku oli yhtä katastrofaalinen.

Näin päättelee italialais-brittiläinen tutkijaryhmä, joka on analysoinut Dolomiittien vuoristosta Pohjois-Italiasta löydettyjä hirmuliskon jälkiä ja fossiileja. Ne antavat osviittaa siitä, milloin hirmu­liskojen lajikirjo alkoi laajentua toden teolla.

Maata koetteli voimakas ilmastonmuutos

Tutkijoiden mukaan hirmuliskoista kasvoi hallitseva eläinryhmä triaskaudella 232 miljoonaa vuotta sitten. Triaskausi alkoi 251 miljoonaa vuotta sitten ja päättyi 200 miljoonaa vuotta sitten.

Sen aikana maapallon ilmasto oli kuiva ja kuuma lukuun ottamatta lyhyitä kosteita jaksoja. Hirmuliskojen yleistymisen aikoihin maapalloa koetteli ilmastonmuutos, joka toi mukanaan neljä peräkkäistä hyvin kosteaa jaksoa.

Näiden kosteusjaksojen jäljet ovat nähtävissä kivikerrostumissa, jotka tutkijat löysivät Dolomiiteilta.

Kosteina aikoina syntyneet kerrokset koostuivat enimmäkseen kalkkihiekasta muodostuneesta kivestä, kun taas kuivien kausien kerrokset olivat enimmäkseen merkelikalkkikiveä.