Tulivuorenpurkaus hautasi hirmuliskoja elävältä

Tuntemattoman hirmuliskolajin fossiilit kertovat muinaisliskojen elämästä ja kuolemasta 125 miljoonaa vuotta sitten.

Y. Yang et al./PeerJ

Kiinasta löydetyt kaksi poikkeuksellisen hyvin säilynyttä fossiilia valaisevat ainutlaatuisella tavalla 125 miljoonaa vuotta sitten eläneiden hirmuliskojen elämää ja kuolemaa.

Hautautuivat elävältä

Kiinalaisfossiileja tutki kiinalais-belgialainen tutkijaryhmä Belgian luonnontieteellisestä tutkimuslaitoksesta. Tutkijoiden mukaan löydettyjen luiden asento viittaa siihen, että hirmuliskot olivat unessa, kun ne äkkiä hautautuivat maamassojen alle. Tästä syystä laji on saanut nimen Changmiania liaoningensis eli ”Liaoningin ikuisesti nukkuva”.

Äskettäin löydetyn hirmuliskon kohtaloksi koituivat todennäköisesti tulivuorenpurkauksen laava ja tuhka.

© Y. Yang et al./PeerJ

Aivan varmaa ei ole, että hirmuliskot kuolivat nukkuessaan, mutta joka tapauksessa ne hautautuivat elävältä tai hyvin pian kuolemansa jälkeen. Siksi raadonsyöjät eivät päässeet syömään niitä ja levittämään niiden luita.

Hirmuliskot kaivoivat tunneleita

Nyt löydetyt muinaisliskot olivat 1,2 metriä pitkiä ja ruumiinrakenteensa perusteella mukautuneita elämään maan alla, todennäköisesti itse kaivamissaan käytävissä.

Kuono oli muotoutunut lapiomaiseksi, joten sillä on ollut hyvä siirtää maata pois tieltä. Eturaajat olivat lyhyet ja lihaksikkaat. Olkapäät olivat samanmuotoiset kuin nykyisillä tunneleita kaivavilla nisäkkäillä.

Uudella hirmuliskotuttavuudella oli lapiomainen kuono ja lyhyet, vahvat eturaajat, joilla oli hyvä kaivaa tunneleita.

© Y. Yang et al./PeerJ

Tutkijoiden mukaan Changmiania liaoningensis liikkui kuitenkin sukkelasti myös maan pinnalla. Voimakkaat takajalat ja pitkä pyrstö tekivät siitä vikkeläliikkeisen juoksijan.

Hirmuliskojen Pompeji

Hirmuliskojen jäänteet löydettiin Lujiatunin kerrostumista Liaoningin maakunnasta Pohjois-Kiinasta. Samalta seudulta on löydetty paljon muitakin hyvin säilyneitä hirmuliskojen luurankoja. Jotkut paleontologit ovat kuvanneet aluetta hirmuliskojen Pompejiksi, koska muinaisliskot jäivät aikoinaan tulivuorenpurkausten tuhkan peittoon.

Tutkijat arvelevat, että löydetyt liskot olivat kuollessaan käytävissä maan alla. Tulivuorista purkautuneen laavan ja tuhkan paino on todennäköisesti romahduttanut tunnelit niiden päälle.